Abonnementsartikel

Nicolaisen & Larsen er klar med den nyeste version af den firehjulstrukne JCB Teletruk, som kan klare mere udfordrende terræner end den almindelige industritruck

Gaffeltruck"ens afløser har siden sin introduktion i 1998 været en stor succes, men JCB har alligevel arbejdet nytænkende og effektivt på optimering af Teletruk"en.

Teletruk"en er kendetegnet ved at have en teleskoparm i stedet for det sædvanlige mastetårn foran, hvor gaflerne hæves og sænkes ved hjælp af kæder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fra september er Nicolaisen & Larsen klar til at sælge en firehjulstrukket udgave af den effektive Teletruk.

Nyttige fordele

Maskinen vistes første gang i Danmark på HI Messen i Herning i dagene 11. – 15. september 2001.

Den firehjulstrukne Teletruk kan køre og manøvrere på stort set enhver slags terræn.

Den hydrostatiske fremdrift med tre forskellige arbejds-/hastighedsområder sikrer en optimal udnyttelse af såvel Teletruk"ens kapacitet som forbrug af brændstof.

Anti Slip Control (ASC) ventiler forhindrer, at et hjul mister grebet i terræn. Så snart der opstår hjulspind, omdirigeres olien i det hydrostatiske system til de tre andre hjul. Derved bliver det muligt at arbejde med Teletruk"en i vanskeligt terræn, som hidtil typisk har voldt problemer for trucks, der sjældent er glad for ujævnt terræn.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Arbejdsområder optimerer drift

Valg af indstilling til et af de tre arbejdsområder sker ved hurtig og betjeningsvenlig indstilling på multifunktionshåndtaget. Ved at vælge en af de tre arbejdsindstillinger kan maskinføreren optimere Teletruk"en til netop den jordbund, han kører på.

Ved indstilling i position 3 kan Teletruk"en køre med den maksimale hastighed, som er 20 kilometer i timen med lavt motoromdrejningstal. Dette sparer brændstof og reducerer støjen i kabinen. Det giver en høj effektivitet på maskinen, lille spildtid og en høj udnyttelse af reel arbejdstid.

Ved indstilling i position 2 kan Teletruk"en klare mindre stigninger og ujævnt terræn med hård overflade. Ved maksimal hastighed har truckføreren stadig den fulde motorkraft og udnyttelse af drejningsmoment.

Vælger truckføreren position 1 er den maksimale hastighed 11 kilometer i timen, og stadig er den maksimale traktionskraft til rådighed - selv ved stigninger op til 30 pct. Det vil sige, at man kan tilpasse brugen af truck"en efter terræn for maksimal udnyttelse af kapacitet og økonomi.

Valg af det rette arbejdsområde til forholdene sikrer en optimal udnyttelse af Teletruk"en, der er yderst arbejdsom og villig.