Abonnementsartikel

Trinløs transmission på modeller i 6020 og 7010-serien, nye 8020-modeller med mulighed for affjedret foraksel og endnu større modeller i 9020-serien er John Deeres bud på fremtidens traktorer

På John Deeres traktorfabrik i Mannheim bliver der årligt bygget mere end 30.000 traktorer, og fremover vil en del af dem i den nye 6020-serie antageligvis være udstyret med en trinløs transmission, som i John Deere-universet får navnet AutoPowr.

Det samme gælder for nogle af traktorerne i den velkendte 7010-serie, som fortsat bliver bygget på den amerikanske fabrik i Waterloo, Iowa. De kan nemlig fremover også fås med en AutoPowr transmission.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På de større modeller i den nye 8020-serie lyder tilbuddet fra John Deere på en affjedret foraksel og snart også en affjedret bagaksel (den er omtalt andetsteds her i MaskinBladet).

Og på de helt store, knækstyrede modeller lyder tilbuddet på endnu større motorkraft på en endnu større model.

Det er i stikord, hvad John Deere har at byde på i sit nyudviklede traktorprogram, hvor det kun er 7010-serien, som ikke har været gennem en gennemgribende forandring. Men den kommer nok inden for en overskuelig fremtid, siger John Deere-folkene.

Mange valgmuligheder

Hele 10 nye modeller i 6020-serien afløser de eksisterende ni modeller i 6010-serien. Og der bliver mulighed for at lave en lang række individuelle tilpasninger lige fra affjedret foraksel, affjedret kabine i kombination med affjedret foraksel til trinløs transmission for blot at nævne de væsentligste valg, man som køber af en 6020-serie traktor skal foretage.

Målt på hestekræfter spænder seriens modeller fra 80 til 160, hvor de fem mindste modeller er udstyrede med 4-cylindrede motorer, mens de fem største har 6-cylindrede motorer. Adskillelsen sker i niveauet 110 hestekræfter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Alle modeller fås i en Premium-udgave, og Premium Plus modeller med AutoPowr trinløs transmission fås fra model 6420 og opefter. Alle AutoPowr-transmissionerne er "født" til at køre maksimalt med 40 eller 50 km/time og minimum med 50 meter/time.

Den valgbare hydrauliske affjedrede kabine, kaldet HCS (Hydraulic Cab Suspension) fås på modellerne fra 6320 og opefter, når der samtidig tilvælges en TLS II affjedret foraksel. Denne foraksel kan tilvælges på alle 6020-modeller.

Når der vælges en Premium Plus-model bliver traktoren ikke alene udstyret med AutoPowr, men også den nyudviklede CommandArm, der er indbygget som et "armlæn" i højre side af traktorsædet.

På Premium-modellerne kan der vælges mellem en række mere velkendte transmissioner, som også var tilgængelige på modellerne i den nu afløste 6010-serie.

Computer styrer

Til 6020-seriens Premium Plus modeller er det tyske ZF, der leverer AutoPowr transmissionerne. Til 7010-serien er det et amerikansk firma, der leverer AutoPowr-systemet, der er opbygget som en vekselvirkning mellem en hydrostatisk og en mekanisk transmission med to gear.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Styringen af samspillet mellem motor, brændstofpumpe og transmission sker for begge AutoPowr-transmissioners vedkommende via en computer, der sørger for at vælge den optimale kombination mellem hastighed, belastning og motoromdrejninger.

På den måde kan systemerne få en meget høj udnyttelse af brændstoffet, som er fuldt på højde med eller bedre end de to øvrige systemer på markedet ifølge afprøvninger, foretaget af tyske DLG og offentliggjort i bladet TopAgrar.

På bælter

Traktorer på bælter har allerede haft deres indtog i Danmark, og nu udvider John Deere sit tilbud til at omfatte en model 8520, som også tilbydes med hjul. Denne traktor har hele 295 hestekræfter og bliver dermed flagskibet i 8020-serien.

Så hvor 8010-serien tidligere omfattede otte modeller (fire på hjul og fire med bælter) er der nu hele ni modeller, hvor den mindste, 8120, har 200 hestekræfter. Denne model kan ikke fås med bælter, mens de øvrige modeller alle kan fås med enten hjul eller bælter.

Model 8220 har 225 hestekræfter, 8320 har 250 hestekræfter og 8420 har 270 hestekræfter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Udover en model med flere hestekræfter har seriens modeller fået større løftekraft i liften. De tilbydes med affjedret foraksel, hvilket er standard på model 8520.

Men affjedringen, som skal gøre arbejdsdagen mere komfortabel og mindre nedslidende for traktoføreren, er ikke eneste tilbud om øget komfort og større effektivitet. Det er også et aktivt sæde, kaldet "Active Seat", som i langt højere grad end et traditionelt affjedret traktorsæde er i stand til at kompensere for de ujævnheder, som en traktor kører hen over.

8020-serien byder også på en lang række andre faciliteter, som hjælper traktorføreren til en effektiv udnyttelse af sin tid i pilotsædet. Det gælder fx et system kaldet IMS til automatisk styring af funktioner ved arbejde med redskaber.

Fire ventiler pr. cylinder

De tre helt store, knækstyrede modeller i 9020-serien har fået nye PowerTech motorer på 12,5 liter med fire ventiler pr. cylinder. Den nye motorteknologi med elektronisk styring betyder lavere forbrug af brændstof og bedre specifikationer for ydelsen.

Der er derfor også en ny model 9520, som udmærker sig ved at kunne yde helt op til maksimalt 507 hestekræfter (markeffekt 450 hestekræfter). Den maksimale ydelse nås under belastning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Til at overføre de mange hestekræfter har John Deere konstrueret en helt ny automatisk 18-trins PowerShift transmission, som i marken selv kan afpasse gearvalg med de aktuelle forhold.

Med den nye transmission er det også muligt at vælge konstante omdrejninger på motoren og konstant hastighed over marken. A+B