Abonnementsartikel

Service skal være et af midlerne til at møde fremtidens krav

Der skal kigges fremad, mener den ny ledelse i Jøla A/S.

Virksomheden skal ruste sig til fremtiden, hvor kun de store overlever, og Jøla A/S skal være en af dem, der er med. Service vil være et af løsenerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Generationsskifte

Jøla A/S er etableret som følge af, at der har fundet et generationsskifte sted i Jøla Maskinfabrik og Bording Maskinfabrik.

Fra den 1.august 2001 har virksomhedens stiftere, Grethe og Laurids Jørgensen, som har drevet denne i 49 år, valgt at overlade tøjlerne til et nyt hold.

I forbindelse med generationsskiftet har den mangeårige samarbejdspartner Pipetech A/S, Danmark, købt sig ind i selskabet, hvorved denne kommer til at udgøre en del af den nye ledelse i Jøla A/S, som er virksomhedens navn. I daglig tale vil produktionsafdelingen dog blive kaldt Bording Maskinfabrik og landbrugsafdelingen Jøla Maskincenter.

Den ny ledelse består af direktør Frank Nielsen, Lars Jørgensen, chef for produktionsafdelingen og Knud Erik Algren, chef for landbrugsafdelingen. Lederteamet kommer fra henholdsvis Pipetech A/S, Danmark, Bording Maskinfabrik og Jøla Maskinfabrik.

Fremtiden

Service over for kunderne bliver et af midlerne til at møde fremtidens krav, mener den ny ledelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Direktør Frank Nielsen siger:

- Landmænd sætter i dag mere og mere fokus på service, og det skal vi imødekomme. Derfor vil vi fremover koncentrere os endnu mere om den side af virksomheden.

Lars Jørgensen, der er chef for produktionsafdelingen, supplerer:

- Kunderne kan henvende sig til os på alle tider af døgnet, og vi vil forsøge at imødekomme deres behov.

En særlig måde, hvorpå Jøla vil forsøge at servicere kunderne, er ved at invitere dem til temamøder en gang imellem. På disse møder vil Jøla blandt andet informere om nye produkter og forberede landmændene på, hvad de bør købe, inden sæsonen starter, således at de er parat, når arbejdet skal i gang. Møderne kan måske også hjælpe landmændene med et overblik, der gør, at de kan købe større ind.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vant til at yde service

Service er ikke en ukendt side i virksomheden.

Frank Nielsen forklarer, at hvis en kunde har et ønske om noget, der skal laves, forsøger man at imødekomme ønsket ved at lade produktionsafdelingen hjælpe kunden.

- Det er en af de muligheder, vi har i modsætning til mange andre, fordi vi både har en produktionsafdeling og en salgsafdeling, siger han.

Af produktionsafdelingens syv medarbejdere er de to mobile, så de kan løse opgaver både hjemme og ude.

- Vi har aldrig sagt nej til en opgave, siger Lars Jørgensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Opdaterer medarbejderstaben

Virksomhedens montører er et vigtigt led i dens service overfor landmændene.

- I dag er materiellet i en prisklasse, der kræver, at det ikke står unødigt stille. Derfor skal montørerne være mobile. Men de skal også leve op til tidens tekniske og faglige krav, hvorfor vi løbende sørger for, at de kommer på kurser i den nyeste viden, siger Knud Erik Algren.

Virksomheden har mange trofaste og stabile medarbejdere, som holdes ajour på denne måde.

- Vi er en virksomhed, hvor man skal have megen kundekontakt. Derfor betyder vores trofaste medarbejdere meget for os. Dels fordi de har kendt kunderne i mange år og ikke mindst, fordi kunderne har kendt dem i mange år, tilføjer han.

Direktør Frank Nielsen siger at Jøla A/S har som mål at blive en større enhed. Som følge heraf er det nødvendigt at få nogle nye medarbejdere ind i virksomheden. Men da nye medarbejdere ikke har så god kundekontakt fra starten, er det nødvendigt at tage dem ind lidt efter lidt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Knud Erik Algren tager tråden op:

- Vi uddanner selv lærlinge netop for at vænne dem til kundekontakten. Det er også vigtigt for os at have lærlinge, der senere kan videreføre den ekspertise, der er i virksomheden.

Kundevenlig salgsafdeling

Salgsafdelingen er også præget af, at tiden forandrer sig.

I de senere år har den ændret sig i retning af at have mere karakter af butik end den tidligere havde. Forandringen er kommet i takt med, at landmændene er begyndt at efterspørge andre produkter, end dem der er snævert knyttet til landbrugsmaskinerne. Der kan for eksempel være tale om havemaskiner og –redskaber, som landmændene før er taget til byggemarkeder for at få, men som de mener, at de ligeså godt kan købe hos deres maskinhandler.

Resultatet er blevet et lyst og venligt lokale, hvor blandt andet græsslåmaskiner byder sig til, men hvor de gængse reservedele til landbrugsmaskiner stadig er tilgængelige.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Småvarelageret med 4 km hyldeareal optager den ene side af rummet.

- Vi arbejder på, at kunderne skal føle sig så godt tilpas som muligt, når de kommer her, siger Lars Jørgensen.

Fortsætter tidligere aktiviteter

Ligesom Jøla A/S vil bevare den medarbejderstab, der hidtil har været i virksomheden, vil den fortsætte med de aktiviteter, man kender den for.

Således vil firmaet stadig som autoriseret forhandler udbyde et full-line Massey-Ferguson program.

Vandingsanlæggene fra Bording vil ligeledes fortsætte med at slukke tørsten på udtørrede marker over hele verden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Bording Maskinfabrik producerer faktisk verdens største vandingsanlæg, og har et eksemplar til skue på det udendørs salgsareal. 750 meter slange snor sig om den store tromle.

At virksomheden godt kan lide at gøre sig i de store størrelser, kan bevidnes i Guinness Rekordbog.

Bording Maskinfabrik fik for nogle år siden til opgave at lave verdens største Madam Blå til Handelsstandsforeningen i Brædstrup. Opgaven blev fuldført og anerkendt i Rekordbogen.