Abonnementsartikel

Arla Foods bekræfter, at selskabet er tæt på at indgå de første aftaler om at udnytte det kunstige sødemiddel tagatose

Ifølge Økonomisk Ugebrev står flere store amerikanske fødevareproducenter nærmest i kø for at lave aftaler med Arla Foods om at bruge sødemidlet tagatose i nye produkter.

Ugebrevet nævner koncerner som Pepsi, Coca-Cola, Kelloggs og Kraft Foods. Flere af koncernerne har allerede modtaget prøver på tagatosen, som er anvendt ved udviklingen af nye produkter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Interessen for det kunstige sødemiddel er nu blevet konkret, efter at de amerikanske sundhedsmyndigheder, Food and Drug Administration (FDA), som det sidste led i godkendelsesproceduren i USA har blåstemplet tagatose.

Tagatose udvindes af valle, og Arla Foods har en verdensomspændende eneret til produktion og markedsføring af sødemidlet, som ifølge Arla udmærker sig ved at have et lavt indhold af kalorier og kan erstatte sukker og en række andre sødemidler i fødevarer.

Også i Europa og Japan er interessen for tagatose stor ifølge Kristian Eriknauer, Arla Foods. Han siger til Økonomisk Ugebrev, at de interesserede fødevareproducenter i Europa og Japan dog endnu er lidt tilbageholdende, fordi den endelige godkendelse endnu ikke foreligger her.

Muligt joint-venture

Endnu foreligger der ingen meldinger om, hvor den første tagatosefabrik skal opføres, men ifølge Økonomisk Ugebrev er Arla Foods langt fremme i forhandlingerne med mulige joint-venture-partnere, der skal hjælpe med at producere og afsætte tagatosen.

Ugebrevet henviser til, at flere analytikere i den forbindelse peger på Danisco som en oplagt mulighed, men Arla Foods vil hverken af- eller bekræfte forlydenderne.