Abonnementsartikel

Seko introducerer en ny Samurai 4-serie med mange forbedringer

Nyt udseende og tekniske forbedringer – men samme farver. Sådan lyder en kort karakteristik af den helt nye Seko Samurai 4-serie, som netop er introduceret på Agritechnica i Hannover – og i den kommende uge på EIMA-udstillingen i Bologna.

- Den nye 4-serie dækker alle størrelse lige fra fem til 30 kubikmeter, og dermed afløser serien alle de hidtidige modeller, forklarer Mogens Jensen, direktør hos SM-Maskiner, der står for import og salg i Danmark af de populære vogne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har mere end 1.000 vogne ude hos danske brugere, som overvejende er mælkeproducenter. Men der er også brugere med frilandssøer, som anvender fuldfoder.

- Med 250 brugere har vi fast serviceaftale, hvor vi mindst en gang årligt aflægger landmanden besøg og gennemgår vognen på en række punkter og skifter olie, strammer kæder med mere, forklarer Mogens Jensen.

- Vognene skal jo køre 365 dage om året, og brugeren skal være sikker på, at vognen går mindst muligt i stykker. Men hvis der sker noget, skal man også være sikker på, at der kan være en montør på stedet inden for et par timer. Og han skal have reservedele inden for rækkevidde.

- Det lægger vi stor vægt på, betoner Mogens Jensen.

Større rumfang

Den nye Samurai 4-serien har været på vej i flere år fra udviklingsafdelingen på fabrikken nær Venedig i Italien.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det nye design og de tekniske løsninger betyder, at det er nemmere at lave individuelle tilpasninger til den enkelte brugers behov.

- Derfor er de øverste karme også boltet på, ligesom bagpladen er sat på med bolte, forklarer Mogens Jensen.

De nye modeller har da også et rumfang, der er en til halvanden kubikmeter større end på de tilsvarende modeller i de nu udgåede serier.

Det større rumfang fordrer også en bedre transmission, og en sådan har Seko også udviklet.

- Den nye gearkasse udnytter traktorens hestekræfter bedre, siger Mogens Jensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kan gøres selvlæssende

Ved at påbolte den bagerste plade er det også muligt at gøre vognen selvlæssende med de læsseaggregater, som Seko fremstiller til sine vogne.

- Hvis man ønsker en selvlæssende vogn, er der tre muligheder at vælge mellem. Og der skal ikke svejses eller bores i vognen, idet alle bolthuller er forborede, forklarer Mogens Jensen.

Vognbunden er gjort to millimeter tykkere end den gamle Plus-version, og stålkvaliteten er nu endnu bedre. Desuden kan man få bunden belagt med Hardox stål, som gør dens bæreevne fire gange højere.

- Sneglene er også fremstillet i en ny og endnu bedre type stål og har samme tykkelse som i Plus-serien. Desuden kan man tilvælge snegle af Hardox stål, som er endnu stærkere, siger Mogens Jensen.

Nyt vejesystem

4-serien har nye modskær, som forhindrer langstrået materiale i at køre rundt uden at blive opblandet med det øvrige foder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Som ekstraudstyr kan man købe et nyudviklet vejesystem med vejecomputer, som Seko selv har udviklet. Standardversionen hedder Sekotronic L 150 og har 15 programmer.

Den mere avancerede udgave hedder L 1000, og denne udgave har 100 programmer, mulighed for elektronisk overførsel af data, udgang til printer, fjernbetjening og forskellige muligheder for display.

- Begge systemer er testet gennem de seneste tre år for at sikre deres pålidelighed, siger Mogens Jensen.

Han fortæller også, at vognene er udstyret med en ny type vejeceller samt et nyt betjeningspanel på vognen.

Desuden er Samurai 4-serien udstyret med en ny, justerbar trækkrog og en 15 cm bredere udfordring, så denne nu er oppe på 90 cm i begge sider af vognen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den selvkørende

De selvkørende vogne har også undergået en større forandring, så de bliver mere fleksible end hidtil.

- Vi oplever en stigende efterspørgsel på de selvkørende vogne, og med de nye 4-serie modeller kan der ske mange individuelle tilpasninger, forklarer Mogens Jensen.

De nye modeller har forhjulstræk, og motoren er flyttet hen foran, hvor den er sat på chassiset på samme måde som på en lastvogn.

- Kabinen og silofræseren sidder også på rammen, mens selve fuldfoderblanderen sættes på vognen efter bestilling.

- Det vil sige, at der er mulighed for at vælge mellem flere størrelsen, ligesom kassen kan skiftes, hvis den slides op, siger Mogens Jensen.