Abonnementsartikel

Schäffer har lanceret en stribe nye modeller i sit produktprogram

Designmæssige nyskabelser og nye tekniske finesser kendetegner det gennemgribende reviderede produktprogram, som Schäffer har lanceret.

Allerede for et års tid siden blev 3000- og 4000-serierne lanceret, og på Agritechnica i Hannover for nogle uger siden fulgte 2000-serien med modellerne 2022, 2024, 2026 og 2033. Sidstnævnte blev dog kun vist i form af en prototype.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dermed har Schäffer ændret nummerbetegnelserne konsekvent, så hundrede-numre nu er tusinde-numre, og der er overensstemmelse mellem modelbetegnelsernes sidste to cifre og ydelsen.

I Skandinavien har importøren, Helms TMT Centret i Lind, forhandlet en særlig Schäffer-model, med tilnavnet Pluspower.

Den nye 2026-serie med 26 hestekræfter afløser 222-serien, som ifølge Kristian Helms er den mest solgte model i Pluspower-serien.

Han fortæller, at den nye 2026 motormæssigt svarer til 222 i Pluspowerversionen, som i øvrigt fortsætter indtil videre.

- Vi har fået bekræftet, at Pluspower-serien fortsætter i Skandinavien, siger Kristian Helms.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Væsentlige ændringer

Udover mere motorkraft er 2000-serien tilføjet designmæssige ændringer, som er gennemgående i hele serien. For eksempel er gulvet gennemgående og plant, og ratstammen kan indstilles.

Tårnet er også blevet både lavere og smallere, hvilket giver bedre udsyn og adgang flere steder. Samtidig har Schäffer formået at give modellen 10 centimeter højere løft.

- Stemplet er godt beskyttet, og alle ender er forsynet med led-lejer, som sikrer en længere levetid, fremhævede Kristian Helms i forbindelse med præsentationen på Agritechnica.

Brændstoftanken er også blevet større, og løftekapaciteten er hævet i hele serien og klarer nu fra 700 til 1.000 kg.

Hydraulikken er placeret bagest på læsseren, og motoren er på alle modeller af mærket Kubota.

Artiklen fortsætter efter annoncen

33 hestekræfter

Til januar håber Kristian Helms at kunne vise seriens 33-hestes-version på Agromek. Denne model, 2033, er endnu kun fremstillet i en prototype.

- 2033 har endnu stærkere hydraulik end 3033, fortæller Kristian Helms.

Modellen har et hastighedsinterval fra nul til 15 kilometer i timen, men det bliver også muligt at få den med nul til 20 kilometer i timen, fortæller han.

Brændstoftanken er integreret i frontrammen, hvilket betyder, at det nu er muligt at tanke diesel uden at skulle åbne maskinen for at få adgang til påfyldningsstudsen. Tanken rummer 23 liter.

- Sædet er komfortabelt og kan indstilles, hvilket er nyt på de mindre Schäffer-modeller.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Ventilblokkene er en ny type, som er mere præcise.

Også akselsystemet er nyt. Endelig har 2033 PTO.

- Den indvendige venderadius er kun 53 centimeter selv med træk, fremhæver Kristian Helms.

Firehjulstrækket er direkte på akslerne, hvilket giver større frihøjde.

5000 og 8000

Kristian Helms fremhæver også flere af forbedringerne på 5000-serien.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er nu større brydekraft og større løfteevne. Designet er nyt, og kabinen er ny og med dæmpet lyd.

5078 fortsætter i nuværende version og fås desuden i en Z-model, der er konstrueret med tryk på stemplet.

5078-modellerne bruges mest på større landbrug og hos entreprenører, fortæller Kristian Helms.

Løftekapciteten er 2,9 tons og 2,5 tons på en palle.

I 8000-serien er modelbetegnelserne 8082 og 8110 karakteriseret ved, at Schäffer ifølge Kristian Helms, har gjort meget for at skabe harmoni i designet. Endelig er nyhedsstrømmen fulgt af nye modeller i Schäffers teleskoplinje.