Abonnementsartikel

Med et af Jyllands største reservedels-lagre er Skanderborg Maskinforretning godt rustet til at servicere sine kunder

- Det er spændende at præsentere så mange nyheder, som John Deere lancerede her i efteråret. En stor mundfuld, men samtidig en stor udfordring.

Begejstringen kommer fra Bjarne Elkjær, direktør for Skanderborg Maskinforretning A/S.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Forretningen er hovedforhandler af John Deeres produkter i Skanderborg-området og har tillige agenturet for Kvernelands produkter.

Selskabet blev etableret i 1998, hvor det overtog lokalerne fra en tidligere maskinforretning i udkanten af Skanderborg. Med overtagelsen fulgte tillige et ganske anseligt reservedelslager, som Skanderborg Maskinforretning stadig trækker på.

Maskiner og service

Grønne traktorer, mejetærskere, høstmaskiner og redskaber. Alt hvad John Deere har at tilbyde landbruget, vil Skanderborg Maskinforretning bestræbe sig på at levere. Men også de maskiner kommunerne skal bruge til at passe haver og parker og ikke mindst til snerydning, kan fås i de grønne og gule John Deere farver. Skanderborg Maskinforretning er dækkende med hele produktprogrammet fra den amerikanske koncern.

Kverneland-produkter som plove, harver, såmaskiner og alt hvad der kan spændes efter traktoren er firmaet også leveringsdygtig i.

Men Skanderborg Maskinforretning stopper ikke ved salget af nye maskiner. Det er lige så vigtigt for selskabet at kunne servicere kunderne med reparationer og reservedele, når maskinerne er ude at stå deres prøve i marken. Således sørger man for, at de holdes kørende ved hjælp af intervalservice, vintereftersyn og reparationer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Derfor er serviceafdelingen en væsentlig del af virksomheden. Otte ud af 15 medarbejdere er således beskæftiget i værkstedet.

Det store reservedelslager med cirka 55.000 varenumre er ifølge Bjarne Elkjær et af de største i Jylland. Med to mand til at styre og holde det ved lige er det også en velegnet ballast til at yde kunderne en god service. Overtagelsen af det tidligere reservedelslager har desuden givet Skanderborg Maskinfabrik et godt udgangspunkt for at kunne hjælpe kunder med ældre maskiner.

Veluddannet personale

Bjarne Elkjær mener, at det er vigtigt at koncentrere sig om at sælge i det nære område for at kunne levere den bedste service efter salget af maskinerne. Men han mener også, at det er en væsentlig forudsætning, at personalet er veluddannet og fagligt ajour.

- Vi arbejder ikke med landets billigste produkter. Derfor er det også betydningsfuldt, at vores personale er bedst muligt uddannet, således at det kan leve op til de krav, der stilles, siger Bjarne Elkjær.

- Lærlingene skal være meget dygtige for at følge med. I dag er det ikke nok at kunne skifte en toppakning på en traktor. Al fejlfinding vil i fremtiden finde sted ved hjælp af edb, og derfor skal lærlingene vide en masse på det felt. Men også sprog vil være en vigtig faktor for fremtiden i maskinbranchen, da al hjælp vil ske via nettet, understreger Bjarne Elkjær.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har ambitioner om at blive en af de bedste på vores felt, og det kræver, at vi har de rigtige mennesker på de rigtige pladser, fortsætter han.

På den baggrund er det nødvendigt, at de faste servicemontører følger med den teknologiske udvikling inden for branchen, hvorfor de løbende er på efteruddannelse. Således kommer de på kursus hver gang, der lanceres nye maskiner, som det nu er tilfældet hos John Deere. Her bliver de sat ind i de nye funktioner og den nye teknologi ved maskinerne.

Butik

Det er imidlertid ikke kun maskiner og redskaber, Skanderborg Maskinforretning sælger.

Igennem de seneste tre fire år er der blevet satset på at udbygge firmaets butik, som da også har haft en voksende omsætning.

Gummistøvler, træsko, fræsere, plænetraktorer, motorsave, fejemaskiner og busk-ryddere er bare nogle af de ting, der kan føre til en urolig pengepung hos haveejere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På dette felt forsøger Skanderborg Maskinforretning også at tilbyde John Deeres udvidede produktprogram inden for have-park-maskiner.

- Vores hovedområde er stadig de store maskiner, siger Bjarne Elkjær.

- Men de øvrige maskiner udgør en stigende del af omsætningen. Derfor er det vigtigt for os at vi følger med og tiltrækker områder med nye kundegrupper.

- Når de så får en god behandling, kommer de også igen.

- mange af vores kunder går i øvrigt ind for de samme mærker af maskiner til marken og haven, netop for at det passer sammen i en flot helhed.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Forudbestillinger

Efteråret har været travlt og spændende for Skanderborg Maskinforretning på grund af John Deeres lancering af en usædvanlig mængde af nye produkter. 63 er det blevet til i alt af alle forskellige slags.

- Aldrig i historien er der blevet præsenteret så mange nyheder på en gang, og vi har allerede på forhånd solgt en del af de nye maskiner til senere levering, fortæller Bjarne Elkjær med en stolt mine.: