Abonnementsartikel

ØkoMælk har fået en stor chance på det danske marked, hvor det økologiske mejeri har fået foden inden for hos FDB

ØkoMælk A/S har været hårdt presset, siden selskabet den 1. oktober 2001 mistede Dansk Supermarked som kunde og dermed stod uden aftager til omkring to tredjedele af produktionen.

Men nu får det lille, økologiske mejeri en ny chance på hjemmemarkedet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er landets største detailkæde, FDB, der har valgt at give mejeriet en interessant chance, som rummer et stort potentiale.

- Vi har fået foden inden for i Kvickly-butikker i hovedstadsområdet, Odense og Roskilde, hvor vi skal køre en tremåneders testperiode. Kvickly vil se, om vores mælk kan flytte kunder. Det er en spændende chance, men det lægger samtidig et pres på os, for vi skal vise succes, ellers er vi ude igen, fortæller Bjarne Larsen, formand for ØkoMælk.

Kunder får et valg

Med beslutningen om at køre tests på ØkoMælks produkter imødegår FDB den kritik, som har været rettet mod de store detailkæder for ikke at sikre forbrugerne et reelt valg, når de står ved kølediskene.

ØkoMælks produkter kommer til at stå side om side med Arla Foods Harmonie-produkter, og dermed har forbrugerne et reelt valg i købs-situationen. Det var netop Arla, som i efteråret var årsag til ØkoMælks problemer, fordi giganten fik foden inden for hos Dansk Supermarked på bekostning af det sydjyske mejeri.

- Vi har kritiseret den manglende valgmulighed i detailleddet. Så det her er en god mulighed for os, hvor vi kan få prøvet af, om nogen vil have vores produkter. Det er en meget spændende aftale, siger Bjarne Larsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Udvalgt interessante butikker

Han er meget glad for, at Kvickly har valgt at teste ØkoMælks produkter i netop de butikker, som er udvalgt.

- De har valgt de områder, hvor økologien sælger bedst. Det er et positivt signal for os, at de bruger de største forretninger, de har, til det, siger Bjarne Larsen.

Da Dansk Supermarked i sin tid lancerede ØkoMælks produkter i sine butikker, lykkedes det for detailkæden at erobre kunder med produkterne. Det er den effekt, Kvickly og FDB nu håber på at kunne udnytte til at tilbageerobre kunder, vurderer Bjarne Larsen.

- Lykkes det at flytte kunder, er der en god mulighed for, at vi bliver leverandør til hele Kvickly-kæden, siger Bjarne Larsen.

Testperioden begynder den 8. januar.Foto: