Friland har i det forløbne regnskabsår understreget sin position som Europas førende leverandør af økologisk svine- og oksekød.

Selskabet har øget sin eksportandel fra syv procent til 28 procent totalt set - alene hvad angår det økologiske svinekød, nærmer eksportandelen sig nu 70 procent.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Baggrunden for denne vækst er dels de veterinære kriser i EU, der har øget efterspørgslen på økologisk kød ude i verden, dels at Friland i kraft af sin størrelse har kunnet levere de efterspurgte mængder, forklarer direktør Karsten Dejbjerg Kristensen, Friland.

Afsætningen af økologisk kød i Danmark har stort set været uændret, men på grund af den øgede eksport er produktionen af økologisk svinekød øget med cirka 40 procent.

Friland eksporterer i dag økologisk kød til UK, Tyskland, Italien, USA og Japan.

Fremgang på 33 procent

Friland ejes dels af en række producenter dels af Danish Crown, og ifølge selskabet er det i 2001, at synergierne ved samarbejdet med Danish Crown"s salgsorganisation har slået fuldt igennem.

Friland har gennem sin 10-årige historie haft næsten uafbrudt fremgang, men det forløbne regnskabsår har slået alle rekorder. Fremgangen i omsætningen har været 33 procent, og året slutter med et overskud på godt 6 mio. kr., hvoraf 4,3 mio. kr. returneres til leverandørerne i form af restbetaling.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Friland har 1.250 svine- og kreaturproducenter, der leverer råvarerne til selskabets mærkevarer: Friland økologi (svine- og oksekød), Frilandsgrisen, Friland Angus, Limousine Unik, Den frie Kalv og Frilands Kødkvæg. Dette antal er i årets løb øget med 40 procent flere økologiske leverandører.

Friland som mærkevare

I det kommende år venter Friland også fremgang. Friland har indgået aftale om levering af Frilandsgrisen til Super Best-kædens 180 butikker. Det betyder næsten en fordobling af produktionen, hvorfor Friland har taget en del nye frilandsproducenter ind som leverandører fra starten af 2002.

Derudover satser Friland på via øget markedsføring at øge afsætningen af selskabets mærkevarer. Bl.a. har det betydet, at det økologiske kød fra Friland nu sælges under Friland Økologi frem for som tidligere under supermarkedernes egne mærker.

Denne ændring følges op af en større markedsføringsindsats, som Friland forventer vil øge afsætningen af økologisk kød på det danske marked. Ligeledes sættes der i indeværende år øget fokus på afsætningen af kødkvægsprodukter.