Abonnementsartikel

Med et nyt patent satser Chr. Hansen på at vinde markedsandele i USA

Chr. Hansen Gruppen håber på at kunne give sin indtjening på det amerikanske marked et stort løft ved hjælp af et nyt patent på et automatisk podningssystem for koncentrerede mejerikulturer, som Chr. Hansen har sikret sig på det amerikanske marked. Det skriver Økonomisk Ugebrev.

Selskabet har store forventninger til det nye system, som flere kunder ifølge selskabet allerede har taget til sig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Ostemarkedet i sig selv viser ikke den helt store vækst, så vores vækst må vi tage hos konkurrenterne. Det er et helt nyt uopdyrket marked, så potentialet er meget stort. Med det nye produkt vil vi flytte hele industrien, siger informationschef Lars Wodskou til Økonomisk Ugebrev.

Den nye proces skulle være skræddersyet til de store amerikanske producenter af cheddar og mozzarella, som årligt producerer 2,6 mio. tons ost.

De amerikanske mejerier har hidtil selv produceret de starter-kulturer, der skal bruges i produktionen, men Chr. Hansen mener nu at kunne tilbyde et system, som er nemmere, sikrere og mere fleksibelt, men ikke billigere end den traditionelle metode.