Når græsset på Favrskovs boldbaner slås, når træerne langs vejen beskæres, og når fortovene rettes op, er logoet på medarbejderens arbejdstøj fra 1. april ændret fra Favrskov Kommunes byvåben til HedeDanmarks logo. Det er resultatet af, at drift af veje og grønne områder fra 1. april overgik til HedeDanmark.
Overdragelsen er den hidtil største kommunale udbudsopgave af sin art, og ifølge HedeDanmark giver det Favrskov Kommune en årlig besparelse på 4,6 millioner kroner. HedeDanmark overtager pleje og drift af blandt andet 268 kilometer fortov og 13.142 træer, men det er fortsat Favrskov Kommune, der tager sig af borgernes spørgsmål og input til forbedringer.
Forberedt på overdragelsen
Selvom overdragelsen formelt sker med virkning fra 1. april, så har Favrskov Kommune og HedeDanmarks planlægning været i gang længe. Forberedelserne har blandt andet omfattet besigtigelse af veje og grønne arealer, ligesom maskinpark og materiel, som overdrages, er blevet gennemset. HedeDanmark har samtidig gjort klar til at modtage 42 medarbejdere fra kommunens vej- og parkafdeling.
- Som Byråd har vi en forpligtelse til at sørge for, at kommunen hele tiden anvender sine ressourcer bedst muligt, og for at borgerne får mest service for skattekronerne. Aftalen med HedeDanmark gør det muligt at fastholde vores serviceniveau indenfor veje og grønne områder for færre penge, siger borgmester Nils Borring(A).
Aftalen er den hidtil største af sin art i en dansk kommune og indebærer, at HedeDanmark er forpligtet til at leve op til en række kvalitets- og servicekrav, som dokumenteres både gennem egenkontrol og gennem kontrolprocedurer fra kommunen.
Fortsætter samarbejdet i Aalborg
I Aalborg overtog HedeDanmark ligeledes fra 1. april 2012 drift og vedligehold af parker og grønne områder i planområde Svenstrup og Nørresundby samt del af Sydøstområdet, hvilket betyder, at Hededanmark nu vedligeholder cirka 15 procent af det samlede areal.
HedeDanmark har fået tildelt opgaven efter en åben licitation på baggrund af en samlet vurdering af pris, kvalitet og service samt planer for udvikling af området. Med indgåelse af denne nye fireårige aftale fortsætter det partnerskabsbaserede samarbejde, der blev indledt for seks år siden i forbindelse med udbud af vedligeholdelse af de grønne områder i Vestbyen.
- Som Danmarks største og mest fokuserede virksomhed inden for pleje og udvikling af grøn service har HedeDanmark opbygget viden og kompetencer, som vores kunder kan drage fordel af, ikke alene når det handler om effektiv drift, men også i forhold til udvikling af service og kvalitet og opbygning af viden og kompetencer i organisationen, siger forretningsudvikler Thomas B. Randrup fra HedeDanmark a/s.