Abonnementsartikel

Steyr var indtil sidste år et forholdsvis ukendt traktormærke her i landet, men på hovedmarkedet i Mellemeuropa er de østrigske traktorer kendt for at være pålidelige og bygge på et højt teknologisk niveau

Kampen om det trinløse traktormarked strammer til. Alene her i foråret har endnu et par fabrikater løftet sløret for deres bud på fremtidens transmission.

Hos New Holland har man valgt en strategi, som går ud på, ikke at opfinde den dybe tallerken én gang til, men i stedet satse på den teknologi, som den østrigske traktorfabrik Steyr har udviklet. Steyr er lige som New Holland en del af det verdensomspændende selskab CNH.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fra midt på sommer sidste år har de blå New Holland traktorer derfor måttet acceptere, at dele udstillingslokale med de rødhvide østriger hos en stor del af de danske New Holland-forhandlere.

Fire modeller

Steyr CVT, som traktorserien med den trinløse transmission kaldes, omfatter fire modeller fra 120 – 170 heste.

Vi har været i marken med topmodellen på 170 heste, som ud over den avancerede transmission også er standardudstyret med affjedret foraksel og kabine.

Traktoren blev afprøvet sammen med en firefuret Kuhn-vendeplov på kuperede og lerede marker. Men på trods af de vanskelige betingelser var ploven på intet tidspunkt en reel udfordring for den stærke østriger.

Den trinløse transmission er udviklet af Steyr, men produceres i dag af specialister hos ZF og leveres eksklusivt til Steyr.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De elektronisk styrede motorer er skandinaviske og leveres af den finske koncern Sisu.

Stærkt vanedannende

Trinløs transmission og affjedret foraksel har umiddelbart ikke meget at gøre med mobiltelefoner og computere – men virkningen er den samme. I starten synes man ikke rigtig, at det nye isenkram er til nogen hjælp, og at man sagtens kunne undvære det. Men efter kort tids brug er det en naturlig del af hverdagen og absolut uundværligt.

Ved transportkørsel og med ikke pto-drevne redskaber giver den trinløse transmission en ubesværet og tilbagelænet kørestil, hvor automatikken overtager en lang række af de beslutninger og funktioner, som føreren sædvanligvis må udføre, for at køre traktor.

Uanset om det er på vejen eller i marken skal føreren blot beslutte, hvor hurtigt traktoren skal køre. Herefter overtager den automatiske styring af motor og transmission resten og udfører opgaven præcist og med færrest mulige omdrejninger på motoren. Det resulterer ofte i, at opgaven udføres med kun 1.300 – 1.400 o/min på motoren hvilket sparer brændstof og reducerer slitagen på motoren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Affjedringen af forakslen giver stor komfort på landevejen, og det uafhængige hjulophæng giver fuld kraftoverførsel over forhjulene i marken.

Fod– og håndbetjent

Den trinløse transmission betjenes dels med trykknapper på et multifunktionshåndtag, som er integreret i sædets højre armlæn, og dels med en kørepedal, som af udseende minder om en velkendt fodspeeder. Men i modsætning til en traditionel speeder, som kun øger omdrejningerne på motoren, øger pedalen i Steyr-traktoren også udvekslingen i transmissionen.

Man kan vælge at køre traktoren udelukkende med kørepedalen. Når den ønskede hastighed er opnået og trykket på pedalen stabiliseres, reducerer automatikken motoromdrejningerne og øge udvekslingen i transmissionen, indtil opgaven udføres mest økonomisk.

Alternativt kan hastigheden øges eller sænkes, ved at betjene enten plus eller minus tasten på kontrolhåndtaget.

Håndtaget indeholder desuden en fartholder kontakt, hvor en hvilken som helst hastighed kan gemmes og genfindes. Når der eksempelvis pløjes med syv km/t, og der trykkes på kontakten, vil fartholderen uanset jordbonitet og om det går op eller ned ad bakke holde den forvalgte hastighed. Automatikken tilpasser blot løbende motoromdrejninger og udvekslingen i transmissionen til de givne forhold.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Første gang systemet afprøves, og traktoren summer afstem med kun 1.400 o/min på motoren og en stejl lerbakke nærmer sig, bliver man lidt urolig for, om det nu går – men det gør det. Stille og rolig øges omdrejningerne på motoren og udvekslingen i transmissionen reduceres, og på fornem vis kravler den rødhvide østriger op ad bakken med den forvalgte hastighed.

Retningsskifte to steder

Efter at føreren har sat sig i sædet, sættes traktoren i gang ved at vælge kørselsretning med håndtaget under rattet. Efterfølgende kan føreren valgfrit skifte kørselsretning med enten håndtaget under rattet eller med en trykknap på multihåndtaget.

Skift af kørselsretning sker stille og rolig uden nogen form for ryk eller stød.

Automatisk parkeringsbremse

Aktiv stop kontrol er et system, som træder i kraft, når føreren slipper kørepedalen. Systemet sikrer, at traktoren bliver stående selv om håndbremsen eller fodbremsen ikke er aktiveret. Når føreren ønsker at køre videre, træder han blot igen på kørepedalen.

Står traktoren stille i mere end 30 sekunder, eller føreren forlader sædet. indkobles der automatisk en mekanisk lås i transmissionen. Låsen er i stand til at holde et vogntog på 32 tons på en skråning med 30 procents stigning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Elektronisk betjening

Som standard har CVT fire dobbeltvirkende udtag, som alle betjenes elektronisk fra armlænskonsollen.

Alle ventiler har elektronisk flowkontrol fra 0 – 80 l/min, og en af ventilerne har desuden elektronisk indstillelig af funktionstiden. Eksempelvis til vending af ploven er ventilen med tidsindstilling ideel. Et enkelt tryk på en kontakt er nok til, at ploven vender rundt og er klar til at pløje den anden vej.

Den variable hydraulikpumpe yder maksimalt 115 l/min, og både mængde og tryk varieres efter forbruget i de forskellige kredse.

Liften betjenes og indstilles elektrisk. Indstillingen er let, og den store drejekontakt med en solid underskive gør det let, at korrigere plovens arbejdsdybde og finde tilbage til grundindstillingen.

Automatiske stabilisatorer i begge sider fastlåser effektivt redskabet, når liften løftes og giver sammen med liftaffjedringen en sikker transport af ophængte redskaber på offentlig vej.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Uafhængigt forhjulsophæng

CVT 170 er som standard udstyret med affjedret foraksel, og udstyret kan som ekstraudstyr også leveres på de tre mindre modeller.

Med en dobbelt triangel ved hvert hjul minder affjedringen i høj grad om de systemer, som også anvendes på person- og lastvogne.

Dæmpningen foretages igennem to separate hydrauliske kredsløb – et til hvert hjul. Affjedringen er elektronisk overvåget, og enhver ændring af akslens belastning medfører omgående en justering af trykket i de hydrauliske kredsløb. Derved holdes højden på forakslen altid konstant.

I forhold til andre systemer, hvor hele akslen er affjedret, fungerer det uafhængige system smidigere, og giver også i marken en forøget komfort. Samtidig sikrer systemet, at begge forhjul altid har fuld kontakt til jorden og er dermed altid klar til at overføre deres part af trækkraften.

Prisen for den ekstra komfort og trækkraft er en sofistikeret konstruktion med forholdsvis mange led og lejeforbindelser, som skal smøres og vedligeholdes.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Flot men lavloftet kabine

Kabinen, som Steyr selv producerer på fabrikken i St. Valentin, er lys og velindrettet. På CVT 170 er kabinen som standard monteret med affjedring, der minimere de viberationer, som kan forplante sig fra traktorkroppen og op i kabinen.

Trinene op i kabinen er skridsikre, og store skærme ind mod hjulene beskytter dem effektivt mod skidt og møg.

Placeret i det gode og solide sæde har føreren et godt overblik over instrumenter og betjeningsgreb, hvoraf de fleste er placeret i instrumentpanelet lige foran ham og i en gruppe til højre for ham.

Udsynet fra førersædet er generelt godt. Men for personer med en højde blot en smule over middel kan kabinen forekomme lavloftet og en smule trang og give problemer med at se høje trafiklys og arbejde med frontlæsser.

Den testede model havde både opvarmet bagrude og opvarmede sidespejle. Til gengæld var spejlene ret små og havde ikke buet glas.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Studsen til den store brændstoftank er godt placeret ved kabinens forreste venstre stolpe, hvor det er let at komme til at tanke traktoren.

Kontrol og påfyldning af olie kan foretages uden at åbne motorhjelmen. Ønskes hele motoren frilagt, kan hele motorhjelmen svinges op til lodret, hvor den fastholdes af to gascylindre. + 2