Abonnementsartikel

Ostehandlere, som byder på et godt alternativ til supermarkederne, har haft fremgang de senere år

Mens de fleste specialforretninger med fødevarer har svært ved at holde omsætningen, så hopper en enkelt branche op over de andre, skriver dansk handelsblad.

Det går i øjeblikket rigtig godt for ostehandlere, der hverken lider af stagnation eller nedtur.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sidste år lå ostehandlernes omsætning ifølge Danmarks Statistik på indeks 107,3. Der var særlig fremgang i årets sidste måneder.

Formand for Ostehandlerforeningen for Danmark, Nina Andersen, mener, at det går godt fordi, mange ostehandlere har formået at distancere sig fra supermarkedernes plasticindpakkede Arla-udbud. I stedet kan de tilbyde nogle specialiserede produkter fra små mejerier.

Hun mener også, at det har betydning, at ostehandlerne ved noget om, hvad det er, de sælger, således at kunderne kan få lidt vejledning, når de handler.

Tillige peger hun på, at mange osteforretninger har taget andre ting ind i deres sortiment så som olie og eddike i flotte flakoner. Det betyder, at kunderne ikke bare får et stykke ost i forretningerne, men en hel oplevelse.