Abonnementsartikel

Seks reservemotorer og aftaler med forhandlere i England sikrer, at specielle traktorer kan holdes kørende.

Drivkraften i alle modellerne i MF 4800-serien er en Cummins VT 903 V-8 på 14,8 liter. Reguleringen af effekten mellem de forskellige modeller sker på brændstofpumpen eller ved montering af turbo.

Cummins har for længst taget 903-motoren ud af produktion, fordi den ikke kunne leve op til nye miljøkrav. Afløseren er den seks-cylindrede model 915.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For at være sikker på at kunne holde de store traktorer kørende har Ib Aunsager, Farmer Service, købt seks brugte 903-motorer, der stammer fra skrottede kampvogne. Desuden har han kontakt til forhandlere i England og Canada for at sikre forsyningen af reservedele

Først med elektronisk lift

Teknologisk hørte MF"s 4800-serie til de mest moderne, da den blev introduceret i 1979. For eksempel har gearkassen tre koblingsfrie gear. Den var også første traktorserie med elektronisk lift.

- Og i modsætning til andre traktorer i samme klasse har de lift med vægtoverføring, hvor de fleste andre blot havde et hejseværk med tre positioner: hæv, sænk og hold, siger Ib Aunsager.

Alle de traktorer, han har importeret, er udstyret med lift.

I en australsk undersøgelse blandt cirka 4.000 traktorejere fra 1992 fik de knækstyrede 4800-modeller topkarakter for førerkomfort og driftsikkerhed. Samtlige MF-ejere angav, at de ville købe den samme traktor igen. Faktisk var klimaanlægget MF-ejernes eneste kritikpunkt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Trods traktorens størrelse har man et imponerende udsyn fra førerhuset, hvor der er rigelig plads til en ekstra mand.

Totalrenovering

Ib Aunsager køber typisk traktorer, der har omkring 4.000 og 10.000 timer på tælleren. Når en traktor er kommet til Danmark, skal den i princippet blot monteres med lygteudrustning, der opfylder kravene i den danske færdselslov.

Imidlertid bliver de hjemtagne traktorer også totalt adskilt og udslidte dele bliver skiftet. Til slut får den samlede traktor en lakering i stedets egen maleanlæg.

Det mest kritiske punkt på de knækstyrede traktorer er drejeledet, hvor bøsningerne bliver slidt op. Desuden skal el-anlægget ofte skiftes, fordi det er blevet overbelastet af, at der er blevet monteret mange ekstra lamper på traktoren.

Istandsættelse af en traktor tager ca. 3 måneder for 2 mand. Trods den omfattende istandsættelse er det ikke en ny traktor, der kommer ud i den anden ende.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Man lærer traktoren at kende til mindste detalje, når man gør det på denne måde. Og når man har gjort det, smider man den ikke ud, blot fordi der senere opstår problemer, siger Ib Aunsager, der selv er mekaniker.

Bundet til samme mærke

Ulempen er til gengæld, at man er bundet af de køb, der er gjort tidligere.

- Nu har vi fået ekspertisen med disse traktorer. Og det er vi også nødt til at have, for vi kan ikke få hjælp til reparationerne nogen steder.

- Jeg har også sagt til min søn, at nu er vi nødt til at fortsætte med samme mærke. Det ville blive alt for dyrt at skifte, siger Ib Aunsager.