Abonnementsartikel

Det viste sig at være en papirtiger, Danish Crown pussede på Hanegal, men skaden på gigantens image er sket i patentstriden om fedtfattigt leverpostej

I et rigt samfund, hvor der mangler andre kriser, hvad er så mere taknemmeligt end fødevarer?

Ordene er Gudrun Andreasens, informationschef i Danish Crown. De faldt, da Dansk Fødevare Forum i efteråret 2001 afholdt konference om, hvordan man som virksomhed undgår at blive hængt ud i medierne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ifølge informationschefen er den bedste løsning, at man har et godt image. Det næstbedste er, at man har gennemgået de mulige kriser. Samtidig slog Gudrun Andreasen på konferencen fast, at man ikke kan forudse alt.

Det har hun givetvis ret i.

Fingerspidsfornemmelse

Men spørgsmålet er, om en stor, professionel, internationalt opererende fødevarevirksomhed ikke burde have haft en anelse om, hvor det kunne bære hen, når man pudser sin advokat på en af branchens små aktører umiddelbart efter, at man er fusioneret til en absolut dominerende gigant og flere instanser har vurderet – og udtalt sig skeptisk – om den dominerende stilling, man med fusionen har fået på markedet.

Eller om ens advokat, hvis denne selv håndterer Danish Crowns patentsager, ikke burde have været i besiddelse af lidt mere fingerspidsfornemmelse og dermed anvende almindelig imødekommenhed frem for at køre det tunge, juridiske skyts i stilling pr. automatik.

Tre hverdages frist

Ikke mindst i den aktuelle situation virker det forunderligt, at der fra Danish Crowns advokat, Plesner Svane Grønbog, den 22. april udgår en skrivelse til Hanegal, som slutter med følgende salut:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- På vegne af min klient skal jeg kræve følgende:

Inden advokat Peter-Ulrik Plesner venligt hilser af, konstaterer han, at såfremt ovennævnte krav ikke opfyldes inden mandag den. 29. april, så må Hanegal påregne, at "min klient uden yderligere varsel indleder retsforfølgning i sagen mod Dem."

Hanegal får altså en frist på tre hverdage samt en weekend til at indstille sin produktion og markedsføring og oplyse om sit salg af det omtalte produkt. Ellers vil retsmaskineriet sætte ind.

Ingen sag

En ting er, at den slags er en gave til dem, der er modstandere af fusionen mellem Danish Crown og Steff-Houlberg, fordi de frygter, at den dominerende virksomhed vil tryne konkurrencen til ugunst for forbrugernes frie valg og mangfoldigheden i fødevareproduktionen.

Noget andet er, at Danish Crown ikke havde undersøgt sagen ordentligt, inden virksomheden buldrede frem.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Således måtte koncerndirektør Torben Skou den 17. maj sætte sit navn under en pressemeddelelse, som det næppe har været sjovt at formulere.

I pressemeddelelsen erkender Danish Crown nemlig, at der slet ikke var en sag. Patentnr. DK/EP 0505412 T3 var nemlig ikke blevet overtrådt.

En ting er at have en dårlig sag i medierne. Det er surt.

Noget andet er at få en dårlig sag ud af noget, som aldrig burde have været en sag. Det må være dobbelt surt.

For det koster på imagekontoen. Og dermed er man dårligere stillet, næste gang en rigtig krise bryder ud.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og det sker nok på et tidspunkt i et rigt samfund, hvor der ikke er andre kriser.