Den amerikanske partner Spherix Inc. er igen ved at miste tålmodigheden med Arla i bestræbelserne på at bringe sødemidlet tagatose på markedet.

Ifølge Børsen har Spherix netop på et bestyrelsesmøde besluttet, "at tage skridt til at tvinge dets overforsigtige licensindehaver (Arla – red.) til at forcere produktion og salg" af tagatose.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I et interview med MaskinBladet fortalte Arla Foods" adm. dirketør, Jens Bigum, i januar måned, at selskabet snart ville træffe en beslutning med hensyn til produktion af sødemidlet, som udvindes af den valle, der er et restprodukt fra osteproduktionen.

- Vi vil snart træffe en beslutning om eventuel produktion. Det vil ske inden for de aller nærmeste måneder, sagde Jens Bigum i januar til MaskinBladet.

Konkurrenter i gang

Presset på Arla bliver ikke mindre af, at medicinalgiganten Johnson & Johnson har haft stor succes med lanceringen af et lignende produkt og er klar til at intensivere markedsføringen.

Topchef og storaktionær Gilbert Levin fra Spherix står fuldstændig uforstående over for Arlas langsommelige beslutningsproces ikke mindst i lyset af, at netop sektoren for fødevareingredienser er et at Arlas bebudede vækstområder.

De amerikanske myndigheder gav grønt lys for tagatose i april sidste år, og derfor burde produktet ifølge Gilbert Levin nu spille den samme rolle på markedet, som sødemidlet Splenda fra Johnson & Johnson gør.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Splenda blev lanceret som ingrediens i føde- og drikkevarer i 1999, og har oplevet store vækstrater. Dog primært som bordsødemiddel. Arlas mål er i første omgang industrien. Men Johnson & Johnson får også kunder inden for dette segment.

Gilbert Levin afviser dog i Børsen, at løbet er kørt for tagatose, som han mener har nogle yderligere fordele i forhold til Splenda.

Fremtsillingen af tagatose er baseret på en Spherix-patenteret opfindelse, som daværende MD Foods i 1997 købte rettighederne til at udnytte i fødevarer.