Abonnementsartikel

DLG køber sig til 40 procent af det tyske grovvarefirma Paul Kock Landhandel GmbH

DLG-koncernen har købt sig ind i det tyske grovvarefirma Paul Kock Landhandel GmbH. Opkøbet betyder, at DLG-koncernen tegner ny aktiekapital i Paul Kock Landhandel således, at DLG kommer til at eje 40 procent af det tyske firma.

Paul Kock Landhandel, der har været familieejet siden 1924, har hovedsæde i det midtvestlige Slesvig-Holsten i byen Meldorf. Selskabet har blandt andet lager- og havnefaciliteter ved Kielerkanalen. Firmaet havde i 2001 en omsætning på cirka 100 mio. kroner og et nettoresultat på 2,6 mio. kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

International konkurrence

Adm. direktør Asbjørn Børsting, DLG, og adm. direktør Detlev Kock, Paul Kock Landhandel, er enige om, at formålet med samarbejdet er at stå bedre rustet til at håndtere den stigende internationale konkurrence.

Mere konkret handler det om, at de to selskaber skal hjælpe hinanden med at udnytte det markedskendskab og de kontakter, begge parter har skabt med henblik på at udvikle og etablere nye vækst- og afsætningsområder.

– For Paul Kock Landhandel er der tale om et spændende samarbejde, hvor vi gennem et strategisk samarbejde med DLG-koncernen ser gode muligheder for at videreudvikle vores position på salg af blandt andet udsæd, gødning, planteværn og kalk, udtaler adm. direktør Detlev Kock.

Bedre rustet

DLG har arbejdet målrettet på at få samarbejdet op at stå, og ser det som en mulighed for mere offensivt at kunne konkurrere med en række tyske selskaber.

– Samtidig opbygger vi et beredskab, så vi effektivt kan udnytte de markeds- og indtjeningsmuligheder, der er i kornmarkedet. I Slesvig-Holsten er der et betydeligt kornoverskud, og DLG vil i perioder med fordel kunne aftage både foder- og industrikorn fra de områder, hvor Paul Kock Landhandel opererer, fortæller adm. direktør Asbjørn Børsting.

Artiklen fortsætter efter annoncen

– For DLG har det været afgørende at finde en visionær samarbejdspartner, som vi deler strategier og målsætninger med, og som samtidig kan løfte den fortsatte daglige virksomhedsdrift i Tyskland, fortsætter han.