Abonnementsartikel

Kærgården har tabt cirka fem procent i markedsandele til konkurrenten Bakkedal fra Dragsbæk

Det er lykkedes for Drabsbæk A/S at bide sig fast i markedet for blandingsprodukter med produktet Bakkedal godt hjulpet på vej af Dansk Supermarked.

Således har Kærgården fra Arla Foods tabt cirka fem procent i markedsandel til den nye konkurrent, der blev lanceret i februar i år, skriver Dansk Handelsblad.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Arla har med en markedsandel på cirka 95 procent totalt domineret markedet for blandingsprodukter i Danmark med sine tre varianter af Kærgården, og det monopol har Dansk Supermarked ønsket at bryde ved at markedsføre Bakkedal.

Hver tredje solgte blandingsprodukt i Bilka, Føtex og Netto er i dag Bakkedal, oplyser Dansk Supermarked.

- Vi er meget tilfredse med den udvikling, salget har vist, og vi kan se, at forbrugerne genkøber Bakkedal, siger Svend Erik Nielsen, indkøbschef for mejeriprodukter hos Dansk Supermarked.

Er billigere

Der er typisk 1,50 kr. at spare pr. 250 gram på Bakkedal i forhold til Kærgården hos Dansk Supermarked.

Coop Danmark har ikke taget Bakkedal ind i sit sortiment, som udover Kærgården tæller kædens eget mærke, Solstrejf.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hos SuperGros har Bakkedal ikke formået at genere hverken Kærgården eller egenmærket Kløverblomst, der også produceres af Arla Foods.

Bakkedal har en total markedsandel på cirka syv procent, mens Kærgården er faldet tilbage fra 95 til cirka 90 procent ifølge AC/Nielsen.

Arla har i øvrigt et nyt blandingprodukt på trapperne, men ønsker endnu ikke at afsløre mere herom.