Abonnementsartikel

Case New Holland (CNH) har med virkning fra 31. august 2003 opsagt forhandlerkontrakten med Johs. Mertz A/S

Det er kommet til et brud mellem CNH og den hidtidige New Holland-forhandler Johs. Mertz A/S, der har afdelinger i Nykøbing F., Nakskov og Faxe.

Med virkning fra 31. august 2003 har CNH opsagt forhandlerkontrakten med Johs. Mertz A/S, og bruddet kommer ifølge Johs Mertz A/S efter nogen tids forhandlinger, hvor CNH ville presse Mertz ind i et af CNHs multinationale systemer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det ønskede Mertz ikke med den begrundelse, at man derved ville påtage sig store ekstraomkostninger - i sidste ende til skade for firmaets kunder, hedder det i en pressemeddelelse fra firmaet.

- Hos Mertz ligger 25-30 procent af omsætningen på New Holland-produkter, mens resten er på andre mærker. De to tal ønskede CNH byttet om og derved gøre Mertz mere afhængig. Mertz ville bevare sin selvstændighed og handlefrihed for derved at være loyal overfor de muligheder, som er bedst for de lokale kunder, hedder det i meddelelsen.

Fortsat service

- Bruddet mellem CNH og Mertz får ingen konsekvenser for de kunder, der har New Holland-mejetærskere, -traktorer og andre New Holland-produkter, hverken nu eller på længere sigt, lover Johs. Mertz A/S.

Når opsigelsen træder i kraft om et år, vil Mertz ifølge pressemeddelelsen stadig udføre service og reparationer samt levere reservedele til CNH-produkter.

Johs. Mertz A/S ophørte for 13 år siden med at sælge Claas-mejetærskere. Alligevel leverer Mertz stadig service til næsten lige så mange Claas-kunder som i 1989, og det samme venter firmaet vil ske med New Holland-kunder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Erfaringen er der stadig, og de specialuddannede medarbejdere fortsætter i firmaet, lyder det fra Mertz, som allerede er i gang med at finde andre leverandører af maskiner, som kan erstatte produkterne fra New Holland.

Vil sikre kunderne

Hos CNH bekræfter Christian Devantier, at forhandleraftalen med Johs. Mertz A/S er blevet opsagt.

- Vi vil relativt hurtigt udsende en redegørelse, der informerer vore kunder om, hvordan vi vil sikre salgs- og serviceorganisationen i områderne, så vi fortsat kan tilgodese vore kunders krav og behov.

- Vi vil blandt andet sikre, at kunderne fortsat kan få foretaget service og garantireparationer, og at servicering af de teknologisk mere og mere avancerede produkter kan finde sted, siger Christian Devantier, CNH Danmark A/S.