Landbrugets deltagelse på forbrugermessen Kunden i Centrum 2. og 3. november 2002 i Dronning Margrethe Hallen i Fredericia er en videreførelse af ideen om at præsenterer Dansk Landbrug på etablerede forbrugermesser. Første gang var i foråret på Vejlemessen i Idrættens Hus.

Det er Landbrugets Samfundskontakt i Vejle Amt, der har udviklet konceptet, hvor man sammen med en eller flere fødevareproducerende virksomheder vil vise, hvad dansk landbrug er og kan.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kunden i Centrum har været holdt i Fredericia igennem 10 år.

Det er en messe, som har sat sig fast i forbrugernes bevidsthed i Fredericia og et stort opland. Sidste år havde messen cirka 190 udstillere og fik et stort besøgstal. I år er der godt 200 udstillere.

- Samtale fremmer forståelsen mellem mennesker og samfundsgrupper. Derfor er vores budskab, at vi vil i dialog med forbrugeren. Uvidenhed giver mange misforståelse. Dette kommer ofte til udtryk i fødevaredebatten. Der er i høj grad brug for dialog imellem de, der producerer fødevarer, de der forarbejder, og de der køber det færdige produkt, hedder det i en pressemeddelelse fra Landbrugets Samfundskontakt i Vejle Amt.

For at skabe en dialog med de besøgende på messen, er en del af standen bemandet med landmænd, som har fingeren på pulsen i kraft af deres arbejde hjemme på bedriften.

Landbrugets samarbejdspartnere er denne gang Danske Slagterier, Kødbranchens Fællesråd, Arla og Danish Crown.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vores mål og ønske er at præsentere dansk landbrug og gode danske landbrugsråvarer, deres forarbejdning og de lækre fødevarer, der ender i køledisken til forbrugerne. Sammen kan vi vise noget af det bedste fra dansk landbrug i form af udstilling af råvarer, delikate smagsprøver med svinekød, kalve og oksekød og mejeriprodukter. Vi har også et stort modellandbrug med traktorer, maskiner og dyr, som børn kan lege med. Det kan også være indgangsvinkel til en snak med børn og deres forældre om landbrug, hedder det i pressemeddelelsen.