Magnum var den første fælles traktor, efter at Case og International havde fusioneret, og i sommeren 1990 fulgte Maxxum-serien. I starten bestod serien af tre modeller fra 90 – 110 hestekræfter, men topmodellen 5150 med 125 hestekræfter kom hurtigt til.

Lige som de øvrige modeller var 5150 udstyret med en Cummins-motor, der på daværende tidspunkt var nyudviklet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Da vi testede traktoren i efteråret 1990, fik specielt det koblingsfrie vendegear, samt de fire power shift-gear gode karakterer. Også førerkabinen og betjeningen af firehjulstrækket og differentialespærret fik rosende ord med på vejen.

Støbejernsramme

På langt de fleste traktorer indgår motoren som en bærende del af traktoren og er forbindelsesledet imellem forakslen og transmissionshuset. Sådan er det ikke på en Maxxum, der har en kraftig støbejernsramme, som går fra transmissionshuset og ud til forakslen.

Motoren ligger oven på rammen og er lejret i gummibøsninger, nøjagtig som det kendes fra biler. Derved nedsættes risikoen for, at der sker skader på motoren, når traktoren monteres med tunge frontmonterede redskaber eller frontlæsser.

Montering af frontlæsser og frontlift er i øvrigt let, da de kan monteres direkte på rammen uden ekstra afstivninger.

Godt vendegear

I de første Maxxum modeller var der ikke neutral imellem frem og bak, og føreren er derfor nødt til at bruge koblingspedalen, når der skal stoppes.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I 1994 fik serien tilnavnet Plus, og der blev indført neutral imellem de to kørselsretninger. Dermed er vendegearet helt på højde med det, vi ser i mange moderne traktorer, og da der i Maxxum er tale om et hydraulisk vendegear, hvor skiftet sker blødt og moduleret, findes det stort set ikke bedre i dag.

Transmissionen indeholder fire hovedgear med hver fire koblingsfrie undergear, i alt 16 fremadgående gear. De fire koblingsfrie gear skiftes med et lille håndtag ved siden af hovedgearstangen og er lidt vanskeligere at betjene end moderne systemer med trykknapper på selve gearstangen. Et system som Case IH i øvrigt introducerede på Maxxum Pro-modeller, der så dagens lys i 1997.

Elektronisk lift

Også på det hydrauliske område lever Maxxum-serien stort set op til nutidens krav. Traktoren har elektronisk betjening af liften og mulighed for betjening af liften via trykknapper på begge bagskærme.

Ifølge producenten har 5150 en løftekapacitet på 5,6 tons og kan således sagtens tumle både firefurede vendplove og tunge såsæt.

Olien til både liften og de eksterne olieudtag leveres af en variabel stempelpumpe, som har en max. ydelse på 78,5 liter pr. minut.

Artiklen fortsætter efter annoncen

At pumpen er variabel betyder, at den konstant tilpasser ydelsen i forhold til behovet. Det sparer for det første energi, og for det andet medfører det mindre opvarmning af olien.

Som standard er 5150 udstyret med tre dobbeltvirkende udtag, hvor der er mængderegulering direkte på ventilerne.

Modeller i serien

Den mindste model, Maxxum 5120, er firecylindret og yder 90 hestekræfteer. 5130 og 5140 er sekscylindrede og yder henholdsvis 100 og 110 hestekræfter. Pro-modellerne har en ydelse, der er fire til syv hestekræfter større end basismodellerne.

I slutningen af 1997 blev den oprindelige Maxxum-serie afløst af den nye Maxxum MX-serie.

Maskinhandler Hans Andersen, Flemløse Maskinforretning, har arbejdet med IH-traktorer siden 1960 og kender derfor de røde traktorer både ud- og indvendig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Som gammel IH-mand må jeg nok erkende, at jeg syntes, at der var lidt for meget Case og for lidt IH i Maxxum, da den blev introduceret. Men min skepsis skulle vise sig at være ubegrundet. Vi har ikke oplevet de store problemer med serien, og jeg mindes ikke, at vi har haft problemer med bestemte dele på traktoren, siger Hans Andersen.

Hans søn Jens Jacob Andersen, som er maskinhandler i Ringe Maskinforretning, giver købere af brugte Maxxum-modeller følgende råd:

- Før man køber traktoren, er det vigtigt at kende dens historie og finde ud af, hvilke redskaber traktoren har kørt med. Har den eksempelvis kørt med en stor gyllevogn uden bremser, kan traktorens bremser have være kørt varme og derved have lidt overlast.

- Købes traktoren hos en autoriseret maskinhandler, ved han selvfølgelig, hvordan traktoren så ud, da den blev handlet ind og kan som sådan vurdere, om bremserne er i orden, eller om de bør udskiftes.

- En anden ting, man skal være opmærksom på, er baghjulslejerne. Er traktoren utæt for olie ved lejerne, er der grund til at være på vagt. Store vogne eller tunge, ophængte maskiner i kombination med enten brede hjul eller tvillingehjul udsætter lejerne for voldsomme påvirkninger. Det kan ødelægge lejerne, og opdages det ikke i tide, kan det medføre en temmelig bekostelig reparation, advarer Jens Jacob Andersen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Specielt årgangene efter 1994, hvor der er neutral i vendegearshåndtaget, er fantastiske som frontlæssertraktorer. Rammekonstruktionen gør det billigt at montere læssere på disse traktorer, og firehjulstrækket er så stærkt, at det sagtens kan klare den ekstra belastning, siger Jens Jacob Andersen.