Abonnementsartikel

Entreprenør Torben K. Straarup har udvidet fartøjs-sortimentet med det største uddybningsfartøj i Danmark, som kan transporteres over land

Gamle tilgroede vandhuller, hvor det sorte dynd næsten når helt ned til kineserne, kan ikke længere vide sig sikre. Den iderige og arbejdsomme entreprenør Torben K. Straarup, som efterhånden har mange tusinde kubikmeter mudder og sand på samvittigheden, har nemlig fået et nyt våben. Hun hedder Ida.

Nu tænker de fleste nok, at det lyder da ikke særligt faretruende. Men med en kampvægt på hele 70 tons er det bestemt ikke en dame, man spøger med.

- Det er det største uddybningsfartøj i Danmark, der kan transporteres over land, fortæller Torben Straarup om sit nye våben, der sikkert og effektivt kan bringe både ham selv og firmaets Komatsu 210 Long Reach med 15 meters gravearm rundt på selv de mest lumske og bundløse vandhuller.

Åre på 15 meter

Uddybningsfartøjet Ida er først blevet taget i brug her i 2012. Konstrueringen begyndte sidste efterår, men det foregik ikke på helt på traditionel vis.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Det foregik i omvendt rækkefølge, fortæller Torben Straarup.

- Den blev nemlig bygget først, og så blev tegningerne til den lavet sideløbende, fortsætter han og understreger, at han skam havde alle tegningerne inde i sit hoved fra starten.

Uddybningsfartøjet er opbygget af et lastrum med nogle gedigne stålpontoner på hver side. I den ene ende af fartøjet er der gjort plads til gravemaskinen, som spændes forsvarligt fast. Under transport afmonteres både pontoner og gravemaskine, så det hele kan transporteres på sættevogne.

Når den 70 tons tunge Ida ligger i vandet, skal fartøjet naturligvis også kunne sejle frem og tilbage. Det foregår på den vel nok ældste metode i verdenshistorien - den bliver roet med en åre. Det er heldigvis ikke så tosset, som det lyder. Åren er nemlig ikke mindre end 15 meter lang og sidder solidt monteret på Torben Straarups Komatsu 210 Long Reach. Det er effektivt, og så ser det faktisk også ret elegant ud.

Registreret efter forskrifterne

Det kommer hurtigt til at lyde som om, at fartøjet er lidt af et hjemmegjort projekt, men Torben Straarup har skam sørget for, at der er styr på sagerne. Der har således været en skibsingeniør inde over byggeriet, og Ida har også gennemgået Søfartsstyrelsens stabilitetstest.

- Den står også i skibsregistret med nummer og det hele, slår Torben Straarup fast og fortæller, at det er et krav, for at han kan bruge den til de forskellige opgaver.

For uddybningsfartøjets arbejdsopgaver behøver ikke at begrænse sig til vandhuller.

- Den kan også bruges til oprensning af havne, sejlrender, større åløb, og hvad der ellers måtte dukke op, fortæller Torben Straarup. Og det nye fartøj er ikke virksomhedens eneste redskab i kampen mod mudder og sand. De har også den cutter-suger, der med sine 900 kubikmeter i timen er landets største, og til de lidt mindre opgaver har Ida en ældre "lillesøster" i Specialfartøjet Viki. Den kan i princippet det samme som Ida - bare i en lidt mindre størrelsesorden, og derfor kan den komme til under lidt mere snævre forhold.

70 kubikmeter

Selvom Torben Straarup er fra Rødding i Sønderjylland, så fører hans mudrede aktiviteter ham vidt omkring. Lige nu er det en sø i Nordvestsjælland, der er kommet under kærlig behandling, og det er den første opgave for det nye uddybningsfartøj.

Sø er nu så meget sagt, for inden Torben Straarup kom til, var der kun en kæmpe rørskov oven på en masse mudder.

- Søen er mere eller mindre bundløs, og derfor er der ikke andre muligheder end at bruge sådan et uddybningsfartøj, fortæller Torben Straarup.

- Vi sejler ud, fylder lastrummet med 70 kubikmeter, sejler ind igen og læsser det på vognene, som så kører det væk, fortæller han videre om arbejdsgangen. Armen på gravemaskinen kan grave ned til seks meters dybde, men denne sø skal blot være to meter dyb. Det er nu også nok i sig selv, og Torben Straarup anslår, at der skal fjernes i omegnen af 75.000 kubikmeter ved denne opgave.

Godt samarbejde med tyskere

- Det, vi laver, har som regel noget med vand at gøre, fortæller Torben Straarup om virksomhedens arbejdsområder. I begyndelsen havde han blandt andet en tørvefabrik, men nu er det altså opgaver som oprensning af havne, søer og vandløb samt anlæggelse af faunapassager og nedrivning af stemmeværk, som har virksomhedens fokus. Bemandingen varierer mellem tre og fem - alt efter mængden af arbejde.

De senere år har de lavet en del faunapassager, blandt andet i forbindelse med motorvejsstrækningen mellem Kliplev og Sønderborg, hvor de samarbejdede med det tyske entreprenørfirma Strabag.

- De var behagelige at arbejde for. De arbejdede lige så længe som os, og det passede os rigtigt godt, forklarer Torben Straarup, der ikke ligefrem kan kaldes for arbejdssky. For ham begynder arbejdsdagen som regel tidligt om morgnen og slutter sent om aftenen.