Abonnementsartikel

De fleste fusioner viser sig at være et regnskabsmæssigt flop

Det internationale konsulentfirma McKinsey har undersøgt 193 store fusioner. Og konklusionen er ifølge Berlingske Tidende ganske klar:

"Topledere fokuserer for meget på omkostningsbesparelser og for lidt på salgsfronten".

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er ifølge avisen forklaringen på, at fusioner alt for ofte ender i regnskabsmæssig fiasko.

Resultatet bekræftes af konsulentfirmaet KPMG:

"Mere end halvdelen af de fusioner, som KPMG har haft kig på, ødelagde shareholder value, og yderligere en tredjedel gjorde ingen forskel."

Der er således langt mellem de succesfulde fusioner. Ifølge undersøgelsen formåede kun 11 procent af de undersøgte fusionsvirksomheder at undgå en afmatning i indtjeningsvæksten. Og det er alvorligt.

Ifølge McKinsey skal en lavere vækst på bare et enkelt procentpoint modsvares af 25 procent højere besparelser end budgetteret. Modsat kan højere vækst i indtjeningen overflødiggøre besparelser. Rationaliseringsgevinster viser sig dermed at være et farligt mål at forfølge i forbindelse med en fusion.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Permanent nedgang

Den nedgang i indtjeningsvæksten, som McKinsey konstaterer, er tilsyneladende ikke midlertidig. Efter tre år havde kun 12 procent af de fusionerede, børsnoterede selskaber været i stand til at øge væksten.

De virksomheder, som klarede sig skidt før en fusion fortsatte med at klare sig skidt. Og de fleste af de virksomheder, som klarede sig udmærket før fusionen begyndte at klare sig skidt.

"Det kan godt være, at fusioner afstiver topchefernes selvtillid eller på forhånd tyder på store rationaliseringsgevinster…..Men de erhvervsmæssige ægteskaber er sjældent frugtbare. Hoveddelen af de gennemførte fusioner er oftest et regnskabsmæssigt flop", skriver Berlingske Tidende.

Hvis en fusion skal lykkes kræver det ifølge McKinsey, at der straks fokuseres på salgsstyrken, og direktøren skal straks tage ud og snakke med de ansatte, som fra dag ét har forvirrede kunder i telefonen.

McKinsey fremhæver de nedslående resultater i kontrast til, at 80 procent af de undersøgte fusioner har haft til formål at øge indtjeningsvæksten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Problemet er ifølge konsulentfirmaet, at fusioner let drukner i intern integration, der alt for ofte negligerer den daglige forretning - og det får kunderne til at flygte.