Deutz-Fahr AgroStar blev introduceret i 1990 og omfattede både fire og sekscylindrede modeller. Tre år senere blev serien udbygget med fem modeller med skrånende front, og ekstremt godt udsyn fremad.

I august 1994 testede MaskinBladet AgroStar 6.38, der med 125 hestekræfter under den skrånende hjelm, er den største traktor i serien.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I testen konkluderes det blandt andet, at AgroStar 6.38 er en traktor med mange gode kvaliteter, og at det frie udsyn fremad vil bekomme enhver bruger af frontmonterede redskaber vel. Også kabinen fik rosende ord med på vejen og med et støjniveau på kun 72 dB(A), kan den ti år gamle traktor sagtens måle sig med nutidens konkurrenter.

Med AgroStar introducerede Dautz-Fahr også for alvor elektronisk liftregulering på de grønne traktorer. I testen blev liftreguleringen omtalt som logisk, ligefrem og let at indstille. Vægtoverføringen sker igennem trækstængerne, og reguleringen af liften foregår derfor præcist, uanset om redskabet er ophængt eller halvbugseret.

Mange gear

På moderne traktorer er vi forvænte med mange gear, men først i halvfemserne var det sjældent at se en traktor som AgroStar med ikke minder end 17 fremadgående gear og seks bakgear. Samtlige gear har desuden et elbetjent overgear, som forøger hastigheden med cirka 14 procent og fordobler gearantallet.

Med en løftekapacitet på 6,5 tons kan 6.38 sagtens håndtere moderne redskaber som firefurede vendeplove og såsæt på fire meter. Til pløjning er et enkelt koblingsfrit gear som regel tilstrækkeligt, hvorimod der til arbejdsopgaver som såning og halmpresning ofte vil være behov for at kunne skifte imellem endnu flere gear, og i de tilfælde har AgroStaren fra 1990"erne et handicap.

Krydsbetjening af hydraulik

De to dobbeltvirkende olieudtag betjenes med et krydshåndtag, som er placeret tæt ved føreren. Håndtaget er en rigtig god idé netop til en traktor med lav front, der er velegnet til frontlæsser, da frontlæsserens to funktioner dermed kan udføres med et og samme håndtag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Modeller i serien

Den lavnæsede AgroStar-serie består af fem modeller. De to mindste 4.68 og 4.78 har begge firecylindrede turboladede motorer og yder henholdsvis 91 og 100 hestekræfter. Modellerne 6.08, 6.28 og den testede 6.38 har alle sekscylindrede motorer på henholdsvis 107, 115 og 125 hestekræfter.

I efteråret 1995 blev AgroStar-traktorerne afløst af den nye Agrotron-serie, hvor de luftkølede motorer blev erstattet med vandkølede maskiner.

På to væsentlige punkter, motor og bremser, adskiller AgroStar sig fra de Agrotron-traktorer, som Deutz-Fahr i dag sælger. Den ældre AgroStar kører med luftkølede motorer og udvendige skivebremser, hvorimod de moderne Agrotron kører med vandkølede motorer og indvendige skivebremser i oliebad.

- Når man ser på en brugt Deutz, er det vigtigt at kontrollere tilstanden på de udvendige bremser. De store skiver sidder inde under traktoren og udsættes fra tid til anden for vand og anden forurening, som er værre. For en traktor, der er i regelmæssig drift, betyder det som regel ikke noget. Men har traktoren ikke været ud at køre i et stykke tid, og er den blot blevet sat til siden, uden at bremserne er kontrolleret og rengjorte, er der stor risiko for, at det kræver lidt kærlig pleje, før traktoren igen bremser perfekt.

- Plejen består først og fremmest i, at bremserne adskilles og justeres og eventuelle slidte bremseklodser udskiftes. Det er en forholdsvis simpel reparation, men en reparation som er nødvendig, hvis ikke bremserne løbende bliver tilset og holdt i orden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Fordelen ved de udvendige bremser, i forhold til de våde bremser som sidder inde i traktorkroppen, er at en skade på de udvendige bremser kun berører bremserne. Sker der derimod en skade på de indvendige bremser, kan skaden via olien risikere at brede sig til traktorens vitale dele som transmission og bagtøj, siger Svend Aage Jensen, der sammen med Kurt Eg driver Brørup Traktor- & Maskincenter.

Maskincentret holder til i nybyggede lokaler direkte ud til motorvejen imellem Kolding og Esbjerg og beskæftiger i alt 10 medarbejdere.

Billigt at reparere motorer

Den luftkølede motor på AgroStar er opdelt i sektioner, hvor der kan repareres på de enkelte cylindre, uden at det berører de øvrige cylindre.

- Olierester ved et af ventildækslerne kan indikere, at der er problemer med pakningen ved et af dækselerne.

- I forhold til en vandkølet motor er det generelt langt billigere at reparere på en luftkølet motor. En ny cylinder til en luftkølet Deutz motor koster eksempelvis under 1.000 kroner, og da de kan udskiftes individuelt, koster det sjældent en formue, at reparere på de gamle motorer, siger Svend Aage Jensen.