Abonnementsartikel

Den finske mejerikoncern kunne i 2002 lægge 2,2 procent oveni mælkeprisen - og det er en stigning for fjerde år i træk

Trods faldende priser på mejeriprodukter på mange markeder var finske Valio i 2002 i stand til at hæve sin afregningspris til de 28 andelsmejerier, der er med i koncernen.

Stigningen var på 2,2 procent til 0,379 euro pr. liter (2,81 kr.). Med denne stigning til sine medlemsvirksomheder er det fjerde gang i træk, at Valio lader afregningsprisen stige, skriver Dairy Industry Newsletter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ved udgangen af 2002 havde Valios medlemmer 15.264 mælkeleverandører og stod med en leverance på 1,9 milliard liter for indvejning af 80 procent af den finske mælkemængde.

Værdien af det samlede salg steg med 5,3 procent til 1,6 milliard euro, hvoraf salget på det finske hjemmemarked udgjorde 67 procent (en stigning på 5,7 procent).

Selvom resultatet var flot, måtte Valio i 2002 konstatere et tab på salg af et amerikansk datterselskab, McCadam Cheese. Desuden steg forpligtigelserne til pension af medarbejderne.

På det finske hjemmemarked er der stigende pres fra udenlandske mejeriprodukter, som giver Valio nye udfordringer.

Valio bruger 0,6 procent af sin omsætning på forsøg og udvikling svarende til en udgift på 9,7 mio. euro (72 mio. kr.) i 2002.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I 2003 vil Valio investere 70 mio. euro (493 mio. kr.) i sit produktionsapparat.