Mejeriforeningen har inviteret landets skolefolk til en tværfaglig konference om spisefrikvarteret.

Når kroppen mangler næring, indstilles hjernen automatisk på "fodersøgning". Og så er det vanskeligt at koncentrere sig om andet end den snigende sult. Som for eksempel at tilegne sig ny viden eller løse en opgave.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I Sverige arbejder en gruppe forskere i øjeblikket med et videnskabeligt projekt, som skal kortlægge sammenhængen mellem ernæring, døgnrytme og præstationsevne hos børn og unge. Projektet anses for banebrydende, alene af den grund at det er første gang, man koordinerer ernærings- og præstationsforskning.

Tirsdag 20. maj får 280 danske lærere, skoleledere, medlemmer af skolebestyrelser og ansatte i skolernes sundheds- og tandpleje lejlighed til at høre om forskningsprojektets resultater - og dermed få nogle bud på, hvornår og hvordan skoleelever bør spise, for at få mest muligt ud af undervisningen.

Det sker på konferencen "Læring kræver næring", som Mejeriforeningen afholder på Aarhus Teater.

Flere foredragHer vil docent i ernæringslære Maria Lennernäs som én af en række fagfolk fortælle om de svenske forskningsresultater, mens andre oplægsholdere tegner et billede af de 10 til 13-åriges spisevaner eller giver et bud på, hvordan skolen kan stimulere sunde madvaner hos eleverne.

Emnet er kort sagt sammenhængen mellem spisefrikvarter og undervisning.

- Både skole og forældre erkender, at der er et voksende problem med især lidt ældre elever, som ikke får den mad, de har behov for i løbet af skoledagen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Meget tyder på, at de vilkår, som børnene spiser under i skolerne har en væsentlig indflydelse på deres madvaner - og lyst til at spise i det hele taget.

- Det handler om alt fra de fysiske rammer og den tid, der afsættes til spisepausen, til hvorvidt viden om sund ernæring indgår i undervisningen, siger Winnie Pauli, afdelingsleder i Skolemælk under Mejeriforeningen.

- Ofte er det nogle ganske enkle tiltag, der skal til for at sikre eleverne fornuftige måltider og gode oplevelser i spisepausen. Vores opgave er så at sige at levere et konstruktivt grundlag, for at skolerne kan gøre en indsats på området, forklarer Winnie Pauli.

Konferencen er første trin i et tre-årigt projekt med overskriften "Skolemælk, det betaler sig", som Mejeriforeningen afvikler med økonomisk støtte fra EU-kommissionen.