Abonnementsartikel

CNH har indrettet en del af sin transmissionsfabrik i Racine til en helt ny fabrik for de store traktorer fra New Holland og Case IH

Hvordan forvandle to traktorfabrikker til en, som skal indrettes i en helt anden fabrik, hvor der i forvejen bliver fremstillet transmissioner og drivaksler? Unægtelig noget af et kunststykke, men hvor der er vilje, er der åbenbart også muligheder.

Det gælder i al fald for CNH, som har flyttet produktionen af stortraktorer til sin transmissionsfabrik i byen Racine i staten Wisconsin, USA.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tidligere blev de helt store traktorer fra New Holland produceret i Winnipeg, Canada, mens de helt store Case IH blev produceret på en anden, nu driftsstandset fabrik i Racine.

Dannelsen af CNH som ejer af begge mærker førte til, at der i Nordamerika og Europa skulle frasælges flere fabrikker og modeller i produktprogrammet. Det gjaldt blandt andet fabrikken i Winnipeg samt de Genesis (70-serien) og Versatile traktorer, der blev fremstillet på denne fabrik.

Rent forretningsmæssigt var det også i fokus for CNH, at der skulle rationaliseres for at opnå en økonomisk fordel ved af samdrive de to mærker under samme hat.

- Den gamle traktorfabrik her i Racine var bygget til en kapacitet, som var nødvendig i 1970"erne, fortæller Donald E. Rieser, fabriksdirektør for Racine Manufacturing Operations.

Det vil sige, at den gamle fabrik havde et gulvareal tre gange større end den fabrik, der i dag rummer både traktorproduktion og transmissionsfabrik.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Slankede fremstilling

Transmissionsfabrikken, der er beliggende i en anden del af Racine end den gamle traktorfabrik, var indtil begyndelsen af 2002 på 42.799 kvadratmeter – svarende til knap 4,3 hektar.

- Udfordringen var, at der stadig i et vist omfang skal produceres transmissioner til en række af CNHs produkter udover traktorerne, samtidig med vi skal samle traktorer, forklarer Donald E. Rieser.

- Og vi skulle i videst mulig omfang holde gang i produktionen under forandringen. Det krævede både planlægning og en stor grad af opbakning fra medarbejderne.

- Vi lavede en aftale med fagforeningen om overarbejde og midlertidig driftsstop. I det hele taget har vi haft et meget fornuftigt samarbejde med fagforeningen, siger Donald E. Rieser.

Første trin i omstillingen var at slanke den del af fabrikken, der fremstiller dele til transmissioner og aksler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Før brugte vi 22.971 kvadratmeter til denne del, og nu bruger vi 17.112 kvadratmeter. Maskinerne blev flyttet, og vi byggede en væg ind mod den del, som nu udgør samleområdet for såvel traktorer som transmissioner og aksler, forklarer Donald E. Rieser.

Desuden blev der byggget en ny maleafdeling, et serviceområde til efterreparationer og en modtageafdeling for komponenter fra underleverandører.

- Vi skal modtage langt mere nu end tidligere, og det krævede bedre faciliteter til denne funktion, siger fabrikschefen.

Før blev to tredjedele af arbejdstiden brugt på fremstilling og en tredjedel på samling – nu er det lige omvendt.

I alt er der et gulvareal på 48.360 kvadratmeter i den nye fabrik – altså godt 5.500 eller en tønde land mere end før forandringen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Medarbejdere flyttede med

Flytningen af alt nødvendigt udstyr fra den gamle traktorfabrik i Racine tog syv uger. Og 125 medarbejdere fik ansættelse på den nye kombinerede traktor- og transmissionsfabrik, som fik navnet Racine Manufacturing Operations.

Medarbejderne, der fik ansættelse på den nye fabrik, arbejde hovedsageligt ved samlebåndet på den gamle fabrik.

Halvdelen af maskinerne er således de gamle, mens resten er nye.

I alt er der nu 500 ansatte, som arbejder i et dagskift, hvor der bliver fremstillet cirka 25 traktorer.

- Ved at udvide med et aftenskift kan vi fordoble produktionen, siger Donald E. Rieser. Virksomheden har cirka 220 arbejdsdage om året.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi er meget mere fleksible i dag, hvilket også er nødvendigt, når der bliver produceret efter just in time-princippet samtidig med, at der er mange individuelle valgmuligheder på den enkelte traktor.

Just in time betyder, at alle dele mødes på samlebåndet i relation til den traktor, der er ved at blive samlet. Og der kommer New Holland TG og Case IH Magnum modeller i vilkårlig rækkefølge.

- Lagertiden er i gennemsnit 20 dage, idet den er kort for mere specielle dele og længere for mere generelle dele såsom bolte og møtrikker, forklarer Donald E. Rieser.

Vægt på kvalitet

Fabrikken har mange års erfaring med samling af koblinger og transmissioner, og det er noget af en kunst.

- Hvis den bliver samlet for hårdt, kan den ikke holde, og bliver den samlet for løst, larmer den for meget, siger Donald E. Rieser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Samling af koblingen sker dog automatisk i en maskine til formålet.

For at være sikre på, at alt fungerer, inden montering, sker der test af alle transmissioner og kabiner, inden de monteres på den øvrige del af traktoren.

- Hver transmission bliver testet i 40 minutter med en computer tilkoblet. Trækkraft er en 100 hestekræfter elmotor, og der bliver observeret for utætheder, slør og skævheder med mere.

- Kabinernes elektriske funktioner bliver også testet via en computer, så vi er sikre på, at alt fungerer, når den sættes på traktorkroppen, fortæller Donald E. Rieser.

Medarbejderne arbejder alle på gruppeakkorder, hvor der belønnes for volumen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har også overvejet at udbetale en bonus for ekstra god kvalitet, siger fabrikschefen. Men han understreger, at kvaliteten allerede er god, og at den løbende bliver testet.

Transmission dyrest

En traktor kan groft opdeles i:

- Af den totale værdi i en New Holland TG og Case IH Magnum traktorer udgør kabinen 25 procent og transmissionen 40 procent, mens de resterende 35 procent er motor og øvrige dele, fortæller Donald E. Rieser.

Hvad man i øvrigt kan se ved en rundtur på fabrikken i Racine er, at der på de to traktormærker er synlige forskelle udover farve og motorhjelme.

Case IH Magnum traktoren er blandt andet længere, fordi opbygningen mellem motor og transmission er anderledes end på en New Holland TG traktor.358522-1