PR-afdelinger i de grønne fag sætter nu trailere ind i kampen for at få fat i de eftertragtede unge, som skal gøres interesserede i landbruget.

Indholdet i kampagnen udgøres af tre profiltrailere, som er fyldt med plancher med facts og propaganda om landbruget.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fordelen ved trailere er, at de er mobile og kan komme hurtigt rundt i landet.

- Vi ved, der er rift om unge til uddannelse og læresteder. Derfor er det nødvendigt, at de grønne erhverv hejser flaget og bliver mere synlige.

- Vi vil informere meget bredt, så det ikke blot er ét erhverv, men hele sektoren med planter, dyr og liv i jobbet, der bliver præsenteret, siger Erling Helsted fra Landbrugsuddannelser og –skoler, Landscentret.

Direkte og utraditionel

Landbrugets mål er at få 1.000 unge til at søge ind på landbrugsuddannelserne. Trailerkampagne skal være med til at sikre det mål.

- For tiden er der en tilgang på 800 unge årligt, og uden en indsats kan vi risikere, at antallet daler yderligere. Derfor skal vi ud og vise, hvad vi kan tilbyde, og det gør vi nu på denne direkte og utraditionelle måde, siger Erling Helsted.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De tre trailere med plakater og informationer skal dække hele landet, og de får derfor hver sin faste base. Det bliver på Lyngby Landbrugsskole i Roskilde, hos gårdejer Gert Karkov, Immervad ved Vojens og på Landscentret ved Århus.

Trailerne med informationsplancher kan bookes af lokale arrangører, som betaler et mindre beløb til driften, og selv skal stille med personale.