Nu skulle det være ganske vist. Den storstillede imagekampagne, der blev annonceret i begyndelsen af året og har været diskuteret i toppen af dansk landbrug igennem længere tid, er endeligt skrottet.

Det står fast, efter at Landbrugsraadet onsdag 14. maj holdt møde med blandt andet imagekampagnen på dagsordenen og ikke kunne nå frem til et kompromis.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For der var nemlig tale om et kompromis, idet det oprindeligt forslag til imagekampagnen, som havde en budgetramme på 78 millioner kroner fordelt over tre år, allerede kuldsejlede i marts efter at have mødt kraftig modstand fra Dansk Kvæg, Kødbranchens Fællesråd og Mejeriforeningen.

De tre organisationer ville ikke være med til at støtte en kampagne med tv-reklamer, som de mente kunne skade landbruget mere end, de ville gavne.

Efter afvisningen af det oprindelige udkast til en imagekampagne blev parterne enige om at arbejde videre med sagen.

På forhandlingsbordet i Landbrugsraadet 14. maj var ikke blot ét udspil, men hele tre barberede udspil til en imagekampagne, der årligt ville koste landbruget henholdsvis 11, 17 og 22 millioner kroner.

Alle tre udspil splittede Landbrugsraadet så meget, at det nu er en kendsgerning, at der ikke serveres en imagekampagne til familien Danmark foreløbig. Situationen ærgrer viceformand i Dansk Landbrug, Peder Thomsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg havde gerne set, at vi var nået til enighed om en kampagne. Nu har vi prøvet, men kunne se, at der ikke var opbakning til kampagnen, og så er den ikke længere. Nu må vi se at komme videre, siger Peder Thomsen, der afviser, at det kan komme på tale med en ny model for en imagekampagne. Løbet er kørt i denne omgang.

Han peger på, at der i landbrugets top var enighed om en model, der sikrer en større budgetramme til samfundskontakten.

- Nu styrker vi, hvad vi har på området med åbent hus-arrangementer og grøn søndag, siger Peder Thomsen.