Abonnementsartikel

Skjern Maskincenter har leveret en fireakslet skifteladsvogn fra AgriScandi til Danny Pedersen, Mosegaardens Maskinstation, som primært vil anvende vognen til effektiv gylletransport

I Sverige ses op til femakslede vogne med en tilladt totalvægt på op til 60 ton. Men reglerne for akseltryk og totalvægt er betydeligt strammere i Danmark, og der ses derfor ikke så store vogne på de danske landeveje.

Men nu har svenske AgriScandi udviklet en fireakslet vogn, som lever op til de danske regler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den er leveret og indregistreret til Mosegaardens Maskinstation ved Ejstrupholm og er en traktoranhænger med en totalvægt på 44 ton. Inklusive Star-tanken er totallasten på Mosegaardens nye vogn cirka 36 tons, fordi den trækkes af en JCB Fastrac 3185, der er lettere end en tilsvarende traditionel traktor.

AgriScandi AB har et transportkoncept med mærker som blandt andet Star og Metsjö.

Filosofien hos AgriScandi er, at når man investerer i en vogn, skal det være en investering man kan udnytte i forskellige perioder og til flere formål, således, at vognen kommer til at køre i flere timer. Vognene bygges derfor som skifteladsvogne.

Ingen garanti

- Det har taget to år at udvikle vognen uden garanti for, at de danske synsmyndigheder ville godkende den, siger Henrik Åberg, AgriScandi AB.

Han forklarer om de store forskelle imellem de svenske og danske regler, hvor afstanden mellem de enkelte aksler er afgørende for, hvor stor belastningen må være. Det er detaljer, som er afgørende for vognens kapacitet, men ifølge Henrik Åberg har AgriScandi formået at omsætte de komplicerede danske regler til en vogn med en ganske betydelig kapacitet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Undervognen er opbygget på lastvognsaksler, hvilket ifølge Henrik Åberg giver vognen samme kvalitet som en lastvogn.

- Bremserne er kraftige og selvjusterende, og de er forberedt til luftassistering og ABS, hvis det bliver et lovkrav i forbindelse med, at der eventuelt tillades højere hastigheder, siger Henrik Åberg.

Akslerne er godkendt med et tryk på 10 ton pr. aksel med brede dæk og en tilladt hastighed på 62 kilometer i timen.Nem at manøvrere

Trods vognens størrelse er den ifølge Henrik Åberg nem at kommer rundt med.

- Der er kun styring på bagakslen. Men man kan flytte vægten ved at løfte akslerne, forklarer han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

AgriScandi har også to- og treakslede vogne med same system. Den hydrauliske bogie er ikke unik for AgriScandi, men Henrik Åberg fremhæver, at firmaet har haft erfaring med systemet siden 1995.

Han forklarer, at akslerne kan stå på skrå og er forsynet med knæled, som bevirker, at vognen er mere stabil ved drejning.

Vognens fjedre vælter til siderne og arbejder pr. side. Det betyder, at ingen fjedre synker, hvis man kører hen over ujævnheder, som er inden for slaglængden på 25 centimeter.

Henrik Åberg fremhæver også, at vognens aksler kan justeres med exentriske møtrikker. Det sparer dæk og trækkraft, hvis akslerne er blevet skæve som følge af en påkørsel eller lignende

Skiftelad en fordel

- Skifteladssystemet betyder, at vi kan nøjes med at betale afgift på én vogn. Vores formål med at investere i vognen fra AgriScandi er at opnå billig og lovlig transport af særligt gylle. Vi overvejer dog at investere i en entreprenørkasse og en græskasse til vognen, siger Danny Pedersen, indehaver af Mosegaardens Maskinstation.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vognen er ikke bredere end en lastbil, og sammenlignet med en nedfælder er der ingen slanger og brede dæk, som fylder på vejen. Det spiller også ind, at nogle af vore kunder har en bestemmelse i deres VVM-godkendelse, som kræver, at gylle transporteres i lukkede vogne uden nedfælder, siger han.

Star-tanken er bygget til Metsjövognen. Den er forsynet med en specialbygget kran, som har en kapacitet på 18-20 kubikmeter i minuttet. Kranen er bygget af sønderjyden Henrik Hoffmann, fordi Danny Pedersen ikke var tilfreds med de to standardmuligheder, som AgriScandi kunne tilbyde på henholdsvis fem-syv kubikmeter og 10-12 kubikmeter i minuttet.

- Den kapacitet kunne jeg ikke leve med, og derfor fik vi Henrik Hofmann til at bygge en kran med større kapacitet, siger Danny Pedersen.

Henrik Åberg fremhæver, at det er muligt at køre omrøring i den store Star-vogn.

Både kran og omrører har eget hydrauliksystem.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mindre forbrug af brændstof

Til at trække den store vogn har Danny Pedersen en JCB Fastrac 3185, som han mener har en række fordele sammenlignet med en traditionel traktor.

- Vi valgte den, fordi vi havde brug for at gøre trækenheden så let som mulig for dermed at opnå størst mulig kapacitet på vognen.

- For det andet har vi ikke behov for en dyr transmission, og det giver et betydeligt lavere brændstofforbrug. Vi har en anden traktor, som ved kørsel op ad bakke bruger 60 liter i timen, mens den her ved samme arbejde klarer sig med 34 liter i timen, siger Danny Pedersen.

Han skønner, at brændstofforbruget på JCB"en er en tredjedel af forbruget på en tilsvarende traktor, når der tages med i betragtning, at JCB"en giver øget lastkapacitet i kraft af sin lavere egenvægt.

Mosegaarden har kunder i en radius af cirka 25 kilometer omkring hver af firmaets to afdelinger i henholdsvis Gludsted og Ikast.