I vort moderne informationssamfund er retro blevet et hit, og fortidens design er på mange områder blevet kult.

Det er nu næppe for hverken at dyrke fortiden, eller fordi Valtra drømmer om at den nye T-serie bliver kult, at den er tilbage ved rødderne og på visse punkter minder om den legendariske BM Volvo T 350 Boxer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Godt nok lyder Valtra T140 EcoPower, som MaskinBladet denne gang tester, ikke som en Boxer, men den trækker på nøjagtig samme måde som den legendariske svensker. Og til dem, som hverken har oplevet en Boxer eller en T140, så er det sejt, meget sejt med stort moment og få omdrejninger på motoren.

Valtra T140 arbejder og trækker således fint ved kun 1.300 - 1.500 o/min på motoren, og med transmissionen i automatik skiftes der automatisk til et højere gear allerede ved 1.500 o/min.

Det maksimale drejningsmoment på 654 Nm ligger ved kun 1.100 motoromdrejninger, og maksimal effekt på 141 hk udvikles ved blot 1.800 o/min. Momentet på 654 Nm er meget højt for en traktor med 140 hestekræfter, og sammenlignes T140 med de øvrige modeller i T-serien, skal man helt op i en model T170 for at finde en model med tilsvarende moment.

Indbyder til økonomikørsel

Med de moderne trinløse CVT-transmissioner sørger automatikken for, at traktoren altid udfører en given arbejdsfunktion med lavest mulige omdrejninger på motoren. Det medfører minimal slitage på motoren og reducerer brændstofforbruget.

Samme fordele og besparelser er der også mulighed for at opnå med traditionelle traktorer. Det kræver blot, at chaufføren forstår at udnytte karakteristikken på den motor, som han kører med og hele tiden tilpasser gearvalg og motoromdrejninger til de aktuelle forhold.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men det er svært, og i parksis køres der ofte med 200 til 400 omdrejninger for meget på motoren, og i forhold til at gå et gear op koster det brændstof.

Med EcoPower har Valtra konstrueret en motor, som er langsomtgående, og som indbyder til økonomikørsel. 540 o/min. på kraftudtaget ligger ved kun 1.648 motoromdrejninger, og 1.000 o/min. på kraftudtaget nås allerede ved 1.750 o/min. på motoren.

Om fremtiden bliver langsomtgående motorer som EcoPower, kan kun tiden vise, men i givet fald vil det ikke være første gang, at Valtra danner skole. Det skete blandt andet med Sigma Power, som Valtra introducerede i 1996, og som topmodellen T190 i den nye serie også er udstyret med.

Sigma Power vil sige todelt effekt, hvor motorydelsen reguleres i forhold til belastningen på kraftudtaget, og hvilket Delta Powershift-trin traktoren arbejder i. Et system, som flere af Valtras konkurrenter har taget til sig, og som i dag findes i flere forskellige traktormodeller.

Automatisk geartilpasning

På T-serien har Valtra valgt at holde fast ved den velkendte transmission med fire hovedgear, tre gruppegear og tre koblingsfrie mellemgear i alt 36 fremadgående gear.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vendegearet er koblingsfrit og betjenes med et lille håndtag til venstre for rattet. Ud over retningsskiftet erstatter det lille røde håndtag også den traditionelle håndbremse. Bremsefunktionen aktiveres let, ved at føre håndtaget fra neutral og ned i P, hvor den hydrauliske bremse aktiveres.

Uanset om der skal skiftes imellem de fire hovedgear eller de tre gruppegear, kan føreren selv vælge, om han ønsker at bruge koblingspedalen eller anvende kontakterne på siden af gearstængerne og på den måde aktivere koblingen elektrisk.

Med en vippekontakt bestemmer føreren skiftemønsteret på de tre koblingsfrie gear. Han kan enten vælge at betjene gearene manuelt med trykknapperne eller han kan vælge én af to auto-funktioner. I auto et vi traktoren automatisk skifte imellem de tre gear i forhold til traktorens hastighed, belastning og motoromdrejninger.

I auto to kan føreren selv indkode, ved hvilke motoromdrejninger transmissionen skal skifte op og ned. Ved pløjning kan han eksempelvis indstille traktoren til at arbejde og skifte gear ved forholdsvis moderate omdrejninger og derved spare brændstof. Når der arbejdes med redskaber, som trækkes af kraftudtaget, er det vigtigt, at omdrejningstallet ikke falder for meget, og derfor skal der skiftes gear på et tidligere tidspunkt.

Automatisk kobling

Ud over den automatiske geartilpasning har transmissionen også en anden facilitet kaldet AutoTraction. Systemet aktiveres med en vippekontakt og indebærer, at traktoren får automatisk koblingsbetjening.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Systemet kobler automatisk ud, når omdrejningerne på motoren falder til under 1.000 o/min., eller når der bremses ved hastigheder på under ti kilometer i timen. Når motoren igen får gas, og omdrejningerne kommer over 1.000 o/min., eller når bremsepedalerne slippes, kobles der igen automatisk til.

Specielt under manøvrer på forageren med et tungt såsæt, er den automatiske geartilpasning og AutoTraction en stor behagelighed. Når omdrejningerne tages af motoren, skiftes der stille og rolig ned til lavere gear, og med AutoTraction behøver man aldrig at være bange for, at traktoren går i stå.

Når traktoren er vendt, og såsættet igen er i jorden, gives der blot gas, og automatikken sørger for, at der igen skiftes op til det valgte gear.

Ved brug af frontlæsser vil AutoTraction giver føreren frihed til at koncentrere sig om manøvrering af frontlæsseren og fuldstændig overflødiggøre betjeningen af fodkoblingen.

Nye ventiler med elektronisk kontrol

I forhold til de tidligere modeller har specielt betjeningen af liften og de hydrauliske funktioner fået et ordentlig løft.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hovedparten af betjeningsgrebene til liften og den eksterne hydraulik er nu integreret i sædets højre armlæn.

Drejehjulet til liftens dybdekontrol er monteret på siden af armlænet, hvor det betjenes med fingerspidserne. Liftens hæve/sænkekontakt er ligeledes placeret i armlænet.

De eksterne ventiler betjenes dels med en joystick og trykknapper i armlænet og dels med to håndtag i betjeningspanelet til højre for føreren.

Med joysticken kan eksempelvis en frontlæsser manøvreres, uden at føreren behøver at løfte armen fra armlænet.

Ud over den manuelle betjening af ventilerne indeholder T-serien helt nye muligheder for elektronisk betjening af ventilerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Føreren har således mulighed for at programmere flowet i ventilerne og den tid, ventilerne skal være aktive. Ved indstillingen kan føreren tage højde for, om et redskab skal løftes hurtigt og sænkes langsomt, eller om der skal holdes tryk på en ventil i længere tid, når der løftes, end når der sænkes.

Situationen kan eksempelvis være en bugseret plov, hvor landhjulet skal løfte hurtigt, når ploven skal af jorden, og sænke langsomt når ploven skal i jorden. Når først ventilens karakteristik er indstillet, skal der blot et enkelt tryk til, for at funktionen udføres.

Med et enkelt tryk på en knap frakobles alle funktioner til den eksterne hydraulik, og risikoen for, at føreren ved et uheld kommer til at aktivere en uønsket funktion, er dermed elimineret bort.

Ny kabine og længere serviceintervaller

Det kantede design, som hidtil har karakteriseret Valtra, er i T-serien afløst af bløde og afrundede former.

Det er ikke kun designmæssigt at motorhjelmen har fået et løft. Også adgangen til motoren er blevet langt lettere. Motorhjelmen kan nu vippes op, og når de to sidepaneler fjernes, er hele motoren frilagt og kan kontrolleres.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Indretningen af kabinen er praktisk, og stort set samtlige kontakter og betjeningsgreb er enten placeret i sædets armlæn eller i panelet umiddelbart til højre for føreren.

Kabinen er placeret forholdsvis langt fremme på traktoren. Det giver et godt udsyn framad og til siderne. Placeringen indebærer derimod, at udsynet til trækbommen begrænses.

På T-serien har Valtra forlænget serviceintervallerne til 500 timer og brændstoftanken imellem motor og transmission er blevet suppleret med en udvendig tank, og kapaciteten er øget til 335 liter.