Arbejdstilsynet har sat særligt fokus på minidumpere, hvor føreren går efter maskinen, og har derfor besøgt producenter af disse typer maskiner.
Blandt de besøgte var Bejco & Kramac fra Sabro vest for Aarhus, der fik en række positive bemærkninger, men også enkelte kritikpunkter. Det har nu ført til, at Bejco & Kramac har sendt brev ud til ejerne af den selvstyrende Bejco Minidumper model CU 89HS med tilbud om levering af et sikkerhedskit.
Det omfatter en række piktogrammer og en ny maskinmanual samt enkelte ændringer på maskinen. De vigtigste ændringer er et ekstra nødstop, som kan aktiveres med hånd eller ben, en slangebrudsventil på tippecylinderen og en reduktion af maskinens bakkehastighed.
Forbedringer for 950 kroner
- Som led i vores gode dialog med Arbejdstilsynet har vi selv foreslået forbedringer, som Arbejdstilsynet efterfølgende har accepteret, og de skriver til os, at når de foreslåede foranstaltninger er foretaget, så vil Arbejdstilsynet ikke foretage sig yderligere, fortæller indehaver af Bejco & Kramac Børge Jørgensen.
- Det indebærer nogle forbedringer af de nye maskiner og et sikkerhedskit til allerede solgte maskiner. Det tilbyder vi kunderne til en pris på 950 kroner, som dækker produktionsprisen uden avance, lyder det fra Børge Jørgensen, der understreger, at sikkerheden altid har været afgørende for ham.
Han hæfter sig samtidig ved, at Arbejdstilsynet har fremhævet en række af Bejco & Kramacs sikkerhedsforanstaltninger som eksempelvis udformningen af styrebøjlen herunder specielt håndbeskyttelsen.
- De har også skrevet positivt om styresystemet og differentialespærret, som betyder, at føreren kan køre maskinen uden brug af sin fysik selv på glat eller fedtet underlag, siger Børge Jørgensen.
Skarpere krave
Arbejdstilsynets indsats kommer efter en dødsulykke for et par år siden, hvor en minidumper af et andet fabrikat pressede en person op mod en mur. Derfor er kravene til, at føreren kan frigøre sig selv, nu skærpet.
- Jeg ville have det frygtelig dårligt, hvis en person kom alvorligt til skade eller ligefrem blev dræbt ved at køre med en af vores maskiner - og endnu værre hvis det viste sig, at vi kunne have gjort noget for at undgå det, siger Børge Jørgensen.
- Derfor har vi også selv foreslået de forbedringer, som nu er gennemført. Det har selvfølgelig nogle omkostninger, men prisen for rimelige sikkerhedsforanstaltninger er nødvendig, fastslår han.