Uden nævneværdig kontravægt vejer den nye JCB 550-80 teleskoplæser over ti ton. Den høje vægt kommer fra det kraftige chassis, der er produceret af 25 millimeter tykke stålplader.

På højre side af læsseren ligger der en JCB Dieselmax motor, der i standardudgaven yder 130 hestekræfter, og som tilkøb leveres den med en effekt på 145 hestekræfter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

JCB er klar med Dieselmax i en Ecomax T4 version, som overholder kravene til Tier 4 Interim. Ved præsentationen af den nye læsser antydede JCB, at den nye motor i nær fremtid bliver standardudstyr i den store læssemaskine.

Det specielle ved JCB Ecomax T4 er, at den overholder de nye emissionskrav, uden at anvende hverken partikelfilter eller SCR-teknologi, hvor udstødningen renses i en katalysator.

For at sikre en ensartet motortemperatur, er ventilatoren hydraulisk drevet og med variabel hastighed. Fra kabinen kan omløbsretningen på ventilatoren ændres, og derved blæses støv og urenheder væk fra køleren.    

Løfter fem ton

Læsseren er designet til brancher, hvor der håndteres store materialemængder. Det kan være på affaldsdeponier eller på et biogasanlæg, hvor der håndteres en lang række materialer. Ved at erstatte den traditionelle gummiged med en JCB 550-80, kan der ofte spares transportudstyr, da teleskoplæsseren kan fylde materialet direkte i de høje siloer.  

For at kunne klare de tunge opgaver, har JCB til 550-80 designet en ny bom, med et nyt næsedesign, som giver plads til et meget kraftigt Z-formet redskabsophæng. Læsseren har en brydekraft på 6,5 tons, hvilket er 50 procent mere end på en JCB 541-70 læsser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det nye ophæng giver samtidig redskabet en god tømmevinkel, og muligheden for at vippe det langt bagover, så selv store skovlfulde kan transporteres, uden at der spildes.

Sparer på kræfterne

For at gøre bommen stabil ved fuld løftehøjde er der som minimum et overlap på én meter på bommens udskud. Hydraulikpumpen yder 140 liter pr minut, og for at øge hastigheden er læsseren monteret med Hiflow rørføring.

Bommen løftes af en kraftig løftecylinder med dobbeltvirkende hydraulik, og uanset om redskabet er tomt eller læsset, sørger Smooth Ride Systemet for en ensartet affjedring på bommen.

For at forøge sænkehastigheden og spare energi, er den nye læsser monteret med et system, så der ikke anvendes effekt, når læsseren sænkes.

Hurtig på landevejen

JCB 550-80 er udstyret med en fire-trins powershift transmission, som giver maksimal effekt, når skovlen skal fyldes, og en tophastighed på 40 km/t.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Når bremsepedalen aktiveres, udkobles transmissionen automatisk, og hele effekten udnyttes i det hydrauliske system. Skovlen kan herved tømmes på lige under tre sekunder, og det tager kun 7,4 sekund for at løfte bommen.