Abonnementsartikel

Den dansk-svenske mejerigigant etablerede sig i Ukraine for et halvt år siden - Arla ser et marked i stærk vækst

Arla Foods har stor tiltro til Ukraine at bliver et vigtigt afsætningsmarked. Den dansk-svenske mejerigigant har for et halvt år siden etableret sig i Ukraine med distribution via det dansk ledede selskab Jahn General Products, og Arla Foods øjner gode vækstmuligheder.

Arla Foods satser foreløbig på at sælge gul ost, skimmelost, fløde og feta, men også Lurpak skal afprøves på det ukrainske marked.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Karsten Hoydal fra Division Oversø beskriver Ukraine som et marked i stærk vækst, hvor især detailsektoren udvikler sig hastigst. Samtidig er middelklassen voksende, og købekraften for højt forædlede mejeriprodukter er stigende.

Ukraines egen mælkeproduktion er under udvikling og omstrukturering, ligesom landet har en stor eksport af eksempelvis ost til Rusland. Med udvidelsen af EU bliver Ukraine nyt grænseland til det indre marked.

Mælkeprodukter til ukrainske børn

Karsten Hoydal ønsker endnu ikke at sætte kroner og ører på forventningerne til det ukrainske marked, men han fortæller, at 30 børn fra det radioaktivt forurenede område omkring Tjernobyl, Ukraine, allerede fået gavn af Arla Foods" interesse for landet.

På baggrund af Arla Foods engagement i Ukraine henvendte foreningen "Børn i Ukraine - Giv dem en fremtid" sig denne sommer for at få støtte i form af fødevarer til sin sommerlejr i Roskilde.

- Hovedformålet med projektet er, at børnene får genopbygget deres immunforsvar. Det sker gennem ernæringsrigtig kost, og derfor et det vigtigt, at de får sunde og nærende fødevarer, som for eksempel den mælk og ost, vi har fået sponseret fra Arla, siger projektleder Jan Grejsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han tilføjer, at de børn, foreningen tog afsked med i lørdags, har fået det tydeligt bedre, og nogle har taget op til seks kilo på under opholdet i Danmark.