Abonnementsartikel

Efter år med satsning på malkerobotter har Strangko valgt at fokusere på traditionelle malkeanlæg - direktør Søren Hjelm Nielsen har en målsætning om vækst på 15 procent pr. år

Det gamle hvidstenede hus med trælogoet Strangko i blå nuancer står i skarp kontrast til de nymoderne maskiner, som bliver udviklet og produceret i et 11.000 kvadratmeter stort fabrikskompleks lige bag et karakteristisk byhus i udkanten af Horne, nord for Varde.

Selv om Strangko er gammel i forretningsmæssig forstand med etableringsstart i 1930 i Virum, og siden blev et jysk firma med flytning til Horne 30 år senere, er det alt andet end en gammel virksomhed i stagnation, som direktør Søren Hjelm Nielsen står i spidsen for

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi føler selv, at vi efter en ledelsesmæssig udskiftning for et par år siden, fremstår som en ung organisation, siger 55-årige Søren Hjelm Nielsen, der blev eneejer for et par år siden efter at have tilbagekøbt en aktiepost, som har været på udenlandske hænder.

Udlandseventyret

Netop udlandet kostede Strangko dyrt for et par år siden.

Strangko var meget tidligt ude med introduktion af malkerobotter på det danske marked. Et samarbejde med hollandske Prolion om salg af dets malkerobotter blev startet, inden robotterne reelt var klar til brug hos normale landmænd, hvilket medførte betydelige driftsproblemer for kunderne og en meget stor investering for Strangko.

Til alt held for Strangko lykkedes det at få solgt datterselskabet, som stod for salget af malkerobotterne, til holdingselskabet Trako og derved sikre fortsat service for brugerne af robotterne og en minimering af Stangkos tab.

Fokus på traditionelle anlæg

Malkerobotter er siden Strangkos eventyr blevet forbedret, men Søren Hjelm Nielsen har på nuværende tidspunkt ingen planer om selv at udvikle malkerobotter. Han er dog ikke afvisende over for mulige strategiske samarbejder på feltet for malkerobotter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Robotter virker i dag, og der er et marked for dem til besætninger på mellem 60 og 200 køer, og i fremtiden tror jeg, at 30-35 procent af landmændene vil have robotter, men fremover vil der også stadig være et stort behov for traditionelle malkeanlæg, vurderer Søren Hjelm Nielsen.

- Vi har bevidst valgt at fokusere på traditionelle malkeanlæg, hvor vi mener, at der stadig kan udvikles en række forbedringer, siger Søren Hjelm Nielsen.

Han oplyser, at Strangko har rettet blikket mod mælkeproducenten, der har 100 til 300 køer, og som er tvunget til en rationel drift.

- Landmændene bliver mere og mere driftsledere, og de vil have enkle og stabile anlæg med den nødvendige elektronik, som giver et fuldt overblik over produktionen, lyder Søren Hjelm Nielsens karakteristik af de landmænd, som Strangko vil koncentrere sit salg om.

Han mener, at Strangko står stærkt på markedet for dette segment af landmænd, idet Strangkos malkeudstyr ifølge Søren Hjelm Nielsen har den mindste vedligeholdelsesbehov i branchen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Satser på ergonomi

Udviklingen gik i midten af 1980"erne og 10 år frem i retning af nedsættelse af malketiden ved systemer som fast exit og kodrivere. Sidste halvdel af 1990"erne viste vejen for udvikling af elektronisk overvågning til for eksempel brunstovervågning, og i disse år går udviklingen ifølge Søren Hjelm Nielsen i retningen af fokus på arbejdsforholdene.

- Dyrevelfærd er i fokus, men det har de seneste fem år også handlet meget om ergonomi for dén, der malker. Vi har blandt andet udviklet hævebare gulve, som kan tilpasses i højden til den enkelte medarbejder, fortæller Søren Hjelm Nielsen.

Fremtiden kan ifølge Strangko-direktøren meget vel byde på computersystemer, som øjeblikkeligt kan give besked om, hvor meget fedt og protein, der er i mælken fra den enkelte ko. Vel at mærke lige efter malkningen.

- Det bliver vigtigt i fremtiden for landmanden med et sådant redskab, fordi fødevareproducenter derigennem måske kan lave en nicheproduktion ud fra én leverandørs mælkeproduktion, siger Søren Hjelm Nielsen.

Op og ned på markeder

Strangko har et solidt forhandlernet på verdensplan med repræsentation i flere end 40 lande. Hjemmemarkedet udgør dog stadig en væsentlig andel på omkring 35-40 procent. I år tegner salget til danske mælkeproducenter sig for en flot fremgang.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi forventer 50 procents vækst på det danske marked i år, beretter Søren Hjelm Nielsen.

Fremgangen kommer som følge af øget salg af malkekarruseller, som Strangko først for alvor fik introduceret til det danske marked sidste år.

- Salg af malkekarruseller til typisk halvanden millioner kroner for hver er med til at give fremgangen, siger Søren Hjelm Nielsen.

Søren Hjelm Nielsen forventer imidlertid, at den fremtidige vækst skal hentes i det store udland. En tidlig tilstedeværelse i Østeuropa har overbevist ham om, at det blandt andet er her Strangko-anlæggene skal afsættes.

- Vi har større markedsandele i Østeuropa end i Vesteuropa, hvor store aktører som Delaval og Westfaliasurge sidder tungt på markedet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Da Estland blev et frit land i 1990 havde de ingen preferencer i forhold til køb af malkeanlæg, og derfor har vi haft lettere ved at komme ind på de markeder, fortæller Søren Hjelm Nielsen.

Han oplyser, at markedsandelene på malkeudstyr i Slovakiet for Strangkos vedkommende er hele 40 procent, og lande som Estland og Polen fylder også godt op i ordrebeholdningen.

Den forventede østeuropæiske vækst er imidlertid faldet kraftigt i indeværende år. Ifølge Søren Hjelm Nielsen skyldes den manglende investeringslyst, at østeuropæerne forventer en større medfinansiering, når landene optages i EU.

To liter mælk om året

Uden for det europæiske marked er der også perspektivrige takter at spore på markeder som Rusland og ikke mindst Kina, som Strangko forventer sig meget af.

- Kina er ekstremt stort. Men landet er nede i den forstand, at befolkningen kun drikker to liter mælk om året. Men staten er i færd med at påvirke befolkningen til at drikke mælk, fortæller Søren Hjelm Nielsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Netop landet i midten, som Kina ofte betegnes, har også været genstand for en pudsig oplevelse for Strangko-direktøren.

Firmaet har leveret et malkeanlæg til et amfiteater, hvor der alene sidste år var 125.000 besøgende, der kom for at se, hvordan en ko blev malket på et Strangko-malkeanlæg.

Dobbelt marked

Med en række positive markeder for Strangko og en fortsat fokusering på traditionelle malkeanlæg forventer den lille spiller på verdensmarkedet over tid at sætte sig på en større del af markedet.

- Jeg ser det som en stor fordel, at vi er små. Det gør os bedre i stand til at erobre nogle markedsandele. Vi har måske en procent af verdensmarkedet nu, men vi kan nå to procent, hvis vi er dygtige, siger Søren Hjelm Nielsen.

Den officielle målsætning lyder på en vækst i omsætningen på 15 procent årligt. Fem procent af omsætningen skal gå til udvikling og bundlinjen skal være positiv hvert år.