Kampen for at afsætte af syrnede mejeriprodukter er blevet skærpet, fordi importen af drikkeyoghurt og andre mellemmåltidsprodukter er steget kraftigt siden 1997. Hvor de importerede produkter havde en markedsandel på blot en procent i 1997, var andelen steget til otte procent i 2002. Det skriver Mejeriforeningen.

Danone er et af de udenlandske mejerier, som har haft held med at komme ind på det danske marked.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi kan se, at området for portionsanrettede mellemmåltider vokser, og de seneste to år har vi haft en vækst i salget på 20 procent årligt i Danmark, siger Pieter Kraak, national manager for Danones danske kontor.

Flere mejerier på vej

Foruden Danone vil tyske Müller forsøge at vinde kundernes gunst. I år er man gået ind på det danske marked og har etableret sig med en agent.

Hos Arla Foods erkender man at have tabt markedsandele til de udenlandske konkurrenter. På produktområder som drikkeyoghurt og små børneyoghurt er Arla Foods gået tilbage, men til gengæld har man øget markedsandele for risprodukter i form af Minimeal.

Produktchef for Minimeal i Arla Foods, Ole Hagen, forventer at stoppe modgangen med introduktion af en Lillebror-yoghurt og lancering af Bob the Builder-produkterne.

- Konkurrenterne er først og fremmest stærke på børneområdet, men typisk er deres produkter sødere end det, danskerne er vant til. Derfor er det langt fra sikkert, at de får succes på voksenområdet, siger Ole Hagen.