En af landets største kartoffelproducenter mener, at branchen har sovet i timen.

- Landmænd tror, at markedsføring er noget, man har sit andelsselskab eller andre opkøbere til at tage sig af. Det har tidligere kun drejet sig om at producere i bulk og ton. Men det dur ikke alene i dag, for der er et voksende behov for mærkevarer, siger Viggo Nørtoft, der er medindehaver af Kartoffel-Kompagniet A/S, hvor han står for salg og udvikling.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har i branchen dygtige pakkerier til at producere kvalitet og mange ton, men man har ikke tænkt en selvstændig tanke omkring kommunikation med forbrugerne. Landmænd er slemme til at melde fra og mene, at forbrugerne bare må æde det, de får leveret, siger han

- Men sådan går det ikke længere. Det, der var fint for 10 år siden, er kun godt nok i dag - og det der var godt nok for 10 år siden, er uacceptabelt i dag.

- Til gengæld sidder pengene forholdsvist løst hos forbrugerne i dag, fordi der er større købekraft. Forbrugerne vil købe individuelle produkter, de har holdninger og de ved, hvad de vil have, mener han.

- Et nyt samtaleemne ved middagsbordet er madens kvalitet, og hvordan den er produceret. Der er sket en holdningsændring, siger Viggo Nørtoft fra Kartoffel-Kompagniet, der er blandt landets største pakkerier.

Gode og kærlige produkter

Danskerne spiser i dag halvt så mange kartofler som for 40 år siden. Produktionen er automatiseret og konkurrencen er hård.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Kartofler konkurrerer først og fremmest med pasta og eksotisk mad, som der bliver reklameret meget for, og som findes i mange varianter og har mange hyldemeter i supermarkederne. Vi forøger mangfoldigheden, så det bliver sværere at komme uden om kartofler, fortæller Viggo Nørtoft.

Derfor prøver Kartoffel-Kompagniet A/S, der ligger i Grønbjerg lidt uden for Give, at øge produktionen ved blandt andet at sælge særlige kvaliteter i designede emballager, så forbrugeren kan identificere kartoffelprodukterne.

- Det vigtigste mål for mig er, at forbrugeren står med en pose kartofler, som han er stolt over at købe, og han er tilfreds med, at nogen har gjort arbejdet for ham. Forbrugeren sender et behov til os og avlerne om, at de ønsker et godt og kærligt produkt, siger Viggo Nørtoft.

- Derfor holder vi os den samlede vej fra jord til bord for øje. Og vi går op i alt fra den lille tekniske detalje i en maskine, til hvordan kartoflerne præsenterer sig for forbrugeren i forretningen, siger han.

- Vi kommunikerer også i stigende grad med forbrugerne. For eksempel når vi hver 14. dag udsender et dobbelt nyhedsbrev, dels om vores produktion og dels om anvendelse af kartofler. Tips og tricks om kartofler, kalder vi det, fortæller Viggo Nørtoft.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dannede nyt aktieselskab.

I juli måned forenede Viggo Nørtoft sammen med sin far, Verner Nørtoft, kræfterne på den gamle sorteringscentral for kartofler i Grønbjerg lidt uden for Give.

Verner Nørtofts Munke-kartofler A/S fra Give blev sammenlagt med Viggo Kartofler fra Hoven til Kartoffel-Kompagniet A/S.

Han ejer 39 procent af aktierne, mens hans far,Verner Nørtoft, står for 40 procent af aktiekapitalen.

Samtidig trådte tre medarbejdere ind som aktionærer i det nye Kartoffel-Kompagni på Klinkvej i Grønbjerg med hver en ejerandel på syv procent.

De 4.000 kvadratmeter store bygninger er blevet omdannet til et højteknologisk kartoffelpakkeri. De sidste sorteringsmaskiner er sat op og er sammen med de 15 ansatte klar til en årsomsætning på 30.000 ton danske kartofler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kartoffelkompagniet er navnet, men Viggo og Verner Nørtoft markedsfører stadig kartoflerne som Munke-kartofler og Viggo Kartofler.

Større og færre opkøbere

Kartoffel-Kompagniet mærker, hvordan opkøberne og grossisterne bliver større og færre. Det kræver volumen for at klare ordrerne på kartofler fra butikskæder og store opkøbere.

- Det forøger også kravene til at kunne levere forskellige typer kartofler samt til kvantitet og kvalitet, fortæller Viggo Nørtoft.

- Vi fik større kontrakter, og så har vi samtidig sat gang i generationsskiftet, forklarer Viggo Nørtoft.

Selv producenter

- Vi er selv producenter af kartofler og leverer 40-50 procent af kartoflerne til Kartoffel-kompagniet, fortæller Verner Nørtoft, der har 300 hektar med kartofler, mens Viggo Nørtoft dyrker kartofler på 200 hektar.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De 500 hektar giver cirka 15.000 ton af årsomsætningen på 30.000 ton. Der ud over har virksomheden faste aftaler eller kontrakter med omkring 20 lokale avlere, mens andre cirka 20 avlere er løsere tilknyttet Kartoffelkompagniet.

- Vi pakker selv omkring 20.000 ton, og nogle tusind ton går til fabrikker til skrælning, forkogning og vakuumpakning, fortæller Verner Nørtoft.

- Desuden leverer vi mange tidlige sommerkartofler, hvor ydelsen ikke er så høj, forklarer han.

Flere og større krav til kartofler

- Der er i dag flere krav om specialpakninger, som kræver investeringer i maskiner og rationel drift. For eksempel kartofler i net, i papir- og plastikposer, i bakker i alle størrelser og kartofler i papkasser fra seks til femten kg.

- Og så leverer vi nyopgravede kartofler i oktabiner, en ottekantet automat, der rummer 200 kg kartofler, som kunden selv kan fylde en pose fra når han står i butikken, forklarer Viggo Nørtoft.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Oktabinen bliver pakket direkte ude på optageren, så kartoflerne virker nyopgravede selv efter et par dage i oktabinen. Viggo Nørtoft importerer selv den svenske kartoffelautomat med det danske navn Knold-O-Maten.

Virksomheden pakker også kartofler direkte til egen køler og bruger danske pakkemaskiner fra NewTec i Odense samt svenske og tyske maskiner.

Hovedlinien, det vil sige sorteringslinien, består af Ekko-maskiner fra Bredsten, der sorterer, vasker, tørrer og kører kartoflerne ud til syv færdigvaresiloer. Herefter dirigeres kartoflerne ud til fem forskellige pakkemaskiner, der er fra NewTec i Odense.

- Vi leverer blandt andet kongeasparges, miniasparges og små røde kartofler, der er en biproduktion, som ellers ikke kan anvendes. Og vi pakker baby-kartofler og børne-kartofler i for eksempel papbakker med plasticfolie på samme måde som småkager, siger Viggo Nørtoft.

Det betaler sig, selv om det for virksomheden er meget mere kompliceret at pakke poser med 1,5 eller 5 kg kartofler frem for sække med 50-100 kg kartofler. Kartoffelkompagniet pakker ligeledes private labels til supermarkeder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kontrol fra jord til bord

Den eksterne kontrol står Bioteknologisk Institut i Kolding for, som også foretager butikskontrol.

I det nye sorteringsanlæg bliver der eksempelvis taget 26 billeder af hver enkelt kartoffel under sortering.

- Forbrugerne stiller krav om ordentlige produkter hver gang. Der er sket en udvikling, hvor smuttere ikke mere accepteres, forklarer Viggo Nørtoft.

- Men jo større mængder vi håndterer, jo nemmere er det at lave retningslinier for produktionen. Vi behøver ikke længere selv dvæle så meget ved detaljerne, fordi der er et system med stor omsætning. Så kan vi for eksempel bære at have en mand, der er specialist i varekontrol, siger han.

Kartoffelkompagniet sikrer kvaliteten fra avlerne ved blandt andet kontrol af rigtig gødskning og har derfor to planteavlsrådgivere tilknyttet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der skal også være plads til at afprøve avlernes ideer. Måske finder en avler en ny spændende sort - kartoffelavlere er jo forskellige. Det er interessant for os og ofte går vi videre til kunden med ideen. Jeg oplever hver gang, at der bliver der lyttet til os, fortæller Viggo Nørtoft.

I Kartoffelkompagniet mener de, at der ligger en fremtid i eksport af kartofler. Derfor undersøger virksomheden nu mulighederne for eksport til dagligvarehandelen i Centraleuropa.

- For hele det danske marked for spisekartofler vil det være en fordel med eksport frem for yderligere slagsmål om hjemmemarkedet, mener Viggo Nørtoft. :