Abonnementsartikel

Der er flere faldgruber i en aftale om leasing

Når man som landmand vælger at bruge finansiel leasing i forbindelse med erhvervelse af en maskine eller et redskab, skal man se sig godt for.

Når man som leasingtager (den der lejer aktivet) selv forhandler en aftale på plads med sin leverandør er der tale om en finansiel leasing.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I den situation køber leasingselskabet aktivet og stiller det til rådighed for leasingtageren i typisk mindst i to år.

Det er leasingtager, der betaler forsikring og omkostningerne til vedligeholdelse. Dermed er finansiel leasing blot en anden måde at finansiere sine aktiver på.

Gode skattefordele

Tidligere tiders fordomme om leasing er ved at klinge ud. For år tilbage havde mange den opfattelse, at leasing kun var en nødløsning, når de traditionelle finansieringskilder havde afslået. I den situation kunne man altid spørge et leasingselskab.

Men sådan er det ikke mere, og udviklingen har slået turboen til, så erhvervskunderne i meget større omfang leaser deres aktiver. Det er som regel velindtjenende virksomheder, som drager fordel af, at leasingydelsen fratrækkes fuldt ud, inden skatten for selskabet beregnes.

Ingen stempelafgift

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ud over den skattemæssige gevinst er der andre klare fordele ved leasing. Det faktum, at staten ikke skal have de obligatoriske stempelpenge, betyder temmelig meget. Leasingaftaler stemples nemlig ikke!

Hvis man ser på en afregning fra banken i forbindelse med lån opdager man, at der er påløbet 1,5 pct. i stempelafgift og et gebyr på 1.400 kr. til tinglysningskontoret. På den måde har banken sikret sit pant i aktivet.

Hertil kommer bankens eget gebyr på typisk to pct. af hovedstolen. I Sydleasing tager vi et fast ekspeditionsgebyr på 1.500 kr.

Læs aftalerne

Hvad skal man have fokus på, når man leaser?

For det første skal man læse leasingkontrakterne nøje igennem. Følgende forhold giver tit anledning til slemme overraskelser for leasingtager – så man skal specielt hæfte sig ved:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Krav om indberetning

Den nye årsregnskablov pålægger leasingtagere at opføre leasingaktiver i regnskabet på stort set samme måde, som hvis man var ejer af aktivet.

Det betyder, at man for regnskabsåret 2002 skal vide, hvordan rente og afdrag fordeler sig på et givent års leasingydelse. Sydleasing har derfor med start fra 31. december 2001 udsendt en sådan oversigt gratis.

Når man får leveret aktivet fra leverandøren, så lad være med at underskrive en faktura, der samtidig indeholder en leveringsgodkendelse.

Man skal have tid til at undersøge varen først. Efter underskrift vil leasingselskabet nemlig betale leverandøren.

Hvis man af en eller anden årsag ikke har glæde af en leasingaftale, det kan f.eks. være på grund af forskellige tilskud alene ydet til ejer af aktivet, kan man selvfølgelig også få finansieret på en købekontrakt i Sydleasing.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Rådgivning bør være en naturlig ting – også i et leasingselskab. Og vigtigst af alt er, at man vælger et selskab, man mener, man kan stole på.