Abonnementsartikel

Med angiveligt forkerte oplysninger fra Energistyrelsen afviser regeringen biodiesel, som forurener mindre end almindelig diesel og giver mulighed for udnyttelse af brakarealer 

Vindmøllerne snurrer lystigt på markerne, solceller leverer strøm fra taget, og biogassen giver sit bidrag til varme og el.

Jo, Danmark er dus med den miljøvenlige energi - men afviser grøn diesel til biler og lastbiler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I 12 EU-lande kan man ellers tanke biodiesel på biler og lastbiler. Her er der få eller ingen afgifter på dieselen, der ikke bidrager til drivhuseffekten og forurener mindre end almindelig diesel.

Biodiesel bliver fremstillet af rapsfrø, der dyrkes på braklagte marker og falder godt i tråd med EUs målsætning om, at knap seks procent af alle flydende brændstoffer i 2010 skal være biobrændstoffer som rapsolie, alkohol og biodiesel.

I Danmark viser Energistyrelsens beregninger, at det ikke kan betale sig at lave biodiesel.

Men det kan det nu alligevel. For på Fyn har Emmelev A/S siden oktober 2001 lavet biodiesel.

- Her på Emmelev producerer vi 50.000 ton biodiesel om året, som vi eksporterer til blandt andre Tyskland, Sverige og Norge, fortæller Kent Gordon, økonomichef i Emmelev.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mindre forurening

Biodieselen er man nødt til at sælge til udlandet på grund af de danske miljøafgifter. De opkræves blandt andet, fordi brændstofferne øger drivhuseffekten.

Men biodiesel er såkaldt CO2–neutral og bidrager ikke til drivhuseffekten.

Dertil kommer, at forureningen med dieselpartikler er 40 procent mindre fra biodiesel end fra almindelig diesel.

Biodiesel har i en række lande skabt nye arbejdspladser. Overfører man tallene fra Tyskland og Spanien til danske forhold, kan en produktion af biodiesel skabe mellem 1.600 og 2.600 nye arbejdspladser. Dertil kommer, at halmen fra rapsen kan bruges i kraftvarmeværker.

Med alle de fordele skulle man tro, at Energistyrelsen anbefalede, at man satser på biodiesel i Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har oprettet en virksomhed, der er syv gange billigere, end Energistyrelsen havde regnet sig frem til i 1997, siger Kent Gordon. Han har i fem år undret sig over, at Energistyrelsen altid laver rapporter, der hver gang viser, at biodiesel er for dyrt.

- Jeg vil nødig bruge ordet manipulerende, men Energistyrelsen får hver gang andre resultater end dem, som vi og landbruget kommer frem til, siger Kent Gordon.

Fejl med konsekvenser

Men Energistyrelsen er sikker i sin sag.

- Biodiesel er for dyr en energiform. Det viser vores beregninger, siger Finn Rosacker Bertelsen, ekspert i biomasse i Energistyrelsen.

Den seneste rapport fra Energistyrelsen om biodiesel indeholder imidlertid flere regnefejl. I rapporten er man kommet til at tælle enkelte tal med to gange. Derved bliver rapsfrø 20 procent dyrere end i virkeligheden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Man har i rapporten også vraget de priser, som landbruget har oplyst, og i stedet fået Fødevareøkonomisk Institut til at beregne nye tal.

Hvis rapportens konklusion skulle holde stik, mener Kent Gordon fra Emmelev, at det koster landmanden mere at lave rapsfrøene, end han kan få for dem ved salg.

Finn Rosacker Bertelsen fra Energistyrelsen bedyrer dog rapportens lødighed.

- Den rapport er lavet efter bedste overbevisning. Og jeg kan ikke forestille mig, at vi har lavet simple regnefejl.

Energistyrelsens anbefalinger har imidlertid afgørende betydning for indførelsen af biodiesel i Danmark, og det frustrerer Kent Gordon.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Man kan godt have den fornemmelse, at man rent politisk ikke er interesseret i vedvarende energi, siger han.

Afgifter ligger fast

Og regeringen har sine forbehold overfor biodiesel.

- Hvis vi fjerner afgiften på biodiesel, får vi et milliontab i statskassen og skal hente pengene et andet sted. Og hvis vi piller ved dette område, popper et andet område op, siger Kim Andersen, energipolitisk ordfører for Venstre i Folketinget.

Han er bange for, at andre bioenergi-områder også vil have afgiftsfritagelse, hvis man lader biodiesel slippe. Pengene skal så findes ved at opkræve andre afgifter.

I den forbindelse er det interessant, at solcelle-strøm er fritaget for afgifter, og at der gives et tilskud på 60 øre pr. kWh til biogas og 10 øre pr. kWh til vindmølle-strøm.66539

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fakta om Biodiesel