Abonnementsartikel

Den tyske discountkæde Lidl villig til at betale en høj pris for at trænge ind på det danske dagligvaremarked

Verdens næststørste discountkæde Lidl vil betale en meget høj pris for at kunne bygge sine butikker på velegnede steder i de større danske byer, skriver Dansk Handelsblad.

Lidl har været i forhandlinger om at erhverve ejendomme og grunde i adskillige danske byer. Kæden har ejendomskontorer i Greve, Kolding og Viborg, og medarbejdere herfra har ved flere lejligheder budt endog meget store beløb for at købe velbeliggende grunde og bygninger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kontant fremgangsmåde

Lidl er dog ikke alle steder lige populær, fordi kæden er meget målbevidst i sin fremfærd.

For eksempel blev viceborgmester Axel Bredsdorff (L) i Birkerød kommune ifølge Dansk Handelsblad fortørnet, da Lidl i to tilfælde uden at kontakte kommunen forsøgte at indgå betingede købsaftaler med ejere af ejendomme i to områder i Birkerød, der er udlagt til boliger.

Lidl var villig til at betale et godt stykke over markedsprisen for ejendommene.

Viceborgmesteren regner med, at Lidl med købsaftalen i hånden siden ville henvende sig til kommunen for at få ændret lokal- og kommuneplanen, så butikskæden kunne rive parcelhusene ned og dernæst bygge en af sine butikker.

- Vi brød os ikke meget om metoden. Det er ikke dansk planlægningstradition at gøre det på den måde, og vi ønsker dem simpelthen ikke i kommunen, siger viceborgmesteren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hård konkurrence

Lidl er ikke alene om at lede efter gode beliggenheder til discountbutikker. Kæden konkurrerer med de nuværende discountkæder, der ligeledes er på udkik efter emner, dog typisk mindre butikker.

Ifølge Dansk Handelsblad betaler Lidl dyrt ved først at købe et grundstykke og dernæst måske tre-fire parcelhuse ved siden af.

- Det er en projektstørrelse, som nogle gange er mere end det dobbelte af, hvad vi nogensinde kunne finde på at give for sådan et projekt, siger Carsten Normann, administrerende direktør i discountkæden Rema.

De Samvirkende Købmænd (DSK) samler viden om Lidl og holder øje med, hvor butikskæden etablerer sig. Foreløbig har DSK enten hørt rygter eller fået bekræftet forlydender i forbindelse med 46 større byer eller bydele.

DSK gætter på, at Lidl vil åbne mindst 10 butikker i efteråret 2004.