Dansk Byggeri sætter nu endnu en gang fokus på, at Storstrømsbroen kan komme til at fungere "som en prop for trafikken" fra Femernforbindelsen, når den lange tunnel mellem Danmark og Tyskland åbner i 2020.
Storstrømsbroen er fra 30'erne og har allerede nu problemer med at håndtere den tunge togtrafik, og derfor er reparationer af den nuværende bro ikke nogen holdbar løsning på længere sigt, mener seniorøkonom Finn Bo Frandsen fra Dansk Byggeri.
- Med byggeriet af Femernforbindelsen vil det svare til, at man bygger et højhus, men vælger kun at have elevator fra stuen til 3. sal og så igen fra 6. sal. Det går ikke, at Danmark kobles endnu mere af den rivende udvikling i jernbanedriften, der er i fuld gang i de fleste af EU-landene. Derfor må og skal Storstrømsbroen fremtidssikres, siger Finn Bo Frandsen.
Han peger på, at godstrafikken mellem Øresund og Padborg er steget med 128 procent siden 2006, og at der vil komme endnu mere togtrafik i fremtiden.