Abonnementsartikel

Effektiviseringer, udvikling af nye modeller og tæt dialog med kunderne er nøglebegreber for maskinfabrikken Dal-Bo, der har eksisteret siden 1948

Da AgriMark løb af stabelen i begyndelsen af maj var maskinfabrikken Dal-Bo som vanligt repræsenteret med nyudviklede maskiner til jordbearbejdning.

Fabrikken betegner i dag sig selv som specialist i redskaber til jordbearbejdning, men da den nuværende ejer Kaj Pedersens far, Henry Pedersen, grundlagde virksomheden i 1948 var Dal-Bo blot en landsbysmedje.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Min far udførte opgaver for de lokale landmænd i form af reparation af maskiner, og desuden lavede han VVS-arbejde, fortæller Kaj Pedersen fra sit hjørnekontor på virksomheden, der er beliggende i Bindeballe - 15 kilometer sydøst for Billund.

Netop Bindeballe har gennem hele Dal-Bos levetid været udgangspunktet for virksomheden, mens aktiviteterne gennem årene er blevet landsdækkende og endda bevæget sig ud over landets grænser.

Grundlaget for Dal-Bo var, at man havde en forståelse af, at der var et betydeligt afsætningsmarked for en egenproduktion af aflæsserlifte og små, bugserede tromler.

Produkter til udlandet

Egenproduktionen blev indledt i 1960"erne, og snart kom en lang række produkter til. Foruden tromlerne og aflæsserlifte forsøgte man sig også med ballevogne og andre redskaber til bjergning af halm.

I 1968 blev Kaj Pedersen en del af Dal-Bo. Og snart udvidede man sortimentet yderligere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Efterspørgslen udviklede sig til stadighed gunstigt, og produkterne blev distribueret hos et stigende antal grossister og forhandlere, fortæller Kaj Pedersen.

I begyndelsen af 1970"erne indtraf en række begivenheder, som for alvor gjorde Dal-Bo kendt vidt omkring.

- For det første blev Danmark indlemmet i EF, og det gav en tro på fremtiden i landbruget. For det andet startede vi med at eksportere vores maskiner til udlandet i 1975, fortæller Kaj Pedersen.

Sidstnævnte disposition har været af altafgørende betydning for virksomhedens udvikling.

- Vi fik vores første kontakter i forbindelse med den første Agromek i 1975. I dag må vi sige, at det var godt, at vi fik de kontakter, for nu går 75 procent af vores salg til eksport, beretter Kaj Pedersen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Færre produkter

For omkring 20 år siden nåede han til en vigtig erkendelse. Det omfattende produktsortiment skulle trimmes.

- Vi valgte at satse på én ting. Vi ville koncentrere os om redskaber til jordbearbejdning og være gode til det, fortæller han.

Kaj Pedersen har ikke fortrudt det valg. En massiv indsats på at udvikle nye finesser og lave forbedringer på eksisterende modeller har i dag gjort Dal-Bo til en af Europas største udbydere af tromler.

- Udviklingen i vores branche går uhyggelig stærk, og det er vi nødt til at forholde os til. Derfor arbejder vi løbende med at udvikle nye produkter. Nogle af ideerne får vi selv, men finder også inspiration på messer og gennem vores sælgere og importører. Landmænd kommer også jævnligt med tips til ideer, fortæller Kaj Pedersen, der har fem ansatte ud af i alt 50 ansatte i en udviklingsafdeling.

Ikke bange for Østeuropa

Siden den spæde eksportstart i 1975 er eksportandelene i dag spredt ud over en række lande - fortrinsvis EU-landene med Tyskland som største aftager.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men også lande som Japan og New Zealand har fået øjnene op for de blå redskaber fra Dal-Bo.

Med 10 nye EU-lande forventer Kaj Pedersen at kunne sætte yderligere skub i eksporten.

- Mange tror, at vores hjemmemarked vil blive oversvømmet med billige landbrugsmaskiner fra Østeuropa, men det tror jeg ikke på.

- Vi sælger til de nye EU-lande i forvejen, og vi er noget foran de lande hvad angår udviklingen af og kvaliteten på landbrugsmaskinerne.

- Jeg er ikke bange for konkurrence, for vi skal ud at sælge på vores kvalitet. Det er en kamp hele tiden, men jeg har erfaret, at hvis man vil kæmpe for sin sag, får man også noget ud af det, påpeger Kaj Pedersen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En fleksibel størrelse

I mange år fokuserede Dal-Bo på forholdsvis få produktgrupper, men i 1990 kastede man sig alligevel over en ny produktgruppe, nemlig stubredskaber.

Opfordringen om at udvikle nye produkter kom fra Frankrig.

- Vi havde en importør i Frankrig, som vi solgte tromler til. Han manglede nogle tallerkenharver i sit sortiment, og kunne let have købt nogle franske fabrikater, men han ville hellere købe nogle fra vores fabrik, fortæller Kaj Pedersen.

I løbet af kort tid iværksatte man en produktion af stubredskaber og opnåede hurtigt et fint salg.

For Kaj Pedersen vidner denne forespørgsel fra Frankrig om, at Dal-Bos maskiner er kvalitetsprodukter, men også at virksomheden er i stand til at tage fat, når det gælder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- En af grundene til, at vi som en lille virksomhed har kunnet overleve i konkurrence med de store koncerner i branchen er, at vi er en fleksibel enhed, der hurtigt kan omstille sig eller skifte spor afhængigt af, efterspørgslen på markedet, siger Kaj Pedersen.

Hvorvidt der fremover vil blive fremstillet andre redskaber i produktionslokalerne hos Dal-Bo, tør Kaj Pedersen ikke spå om, men han vil holde sine øjne åbne.

- Man ved jo ikke, om vi en dag begynder at fremstille andre produkter. Det vil helt og aldeles afhænge af udviklingen i landbruget, men vi skal i hvert fald passe på, at vi ikke læner os tilbage og tager skyklapperne på, pointerer Kaj Pedersen.

Datteren er med

Det er familien Pedersen, der ejer og styrer Dal-Bo. Kaj Pedersen har været med i 36 år, og hans kone, Margit Pedersen, har også gennem mange år styret salgsarbejdet.

I 2001 kom datteren, Charlotte Pedersen, til. Med en baggrund som cand. merc og en erhvervskarriere hos blandt andet LEGO som produktchef var det naturligt for hende at blive en del af sine forældres virksomhed.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og de første væsentlige resultater har hun allerede bidraget til.

- Jeg har arbejdet med styringsprocessen i produktion, og derigennem har vi opnået en stor effektivitetsforbedring gennem de seneste to år, siger Charlotte Pedersen.

Hun tror på, at hun i en mandsdomineret virksomhed kan spille på nogle sociale kompetencer, der i den sidste ende kan være med til at løfte produktionen yderligere. :