Abonnementsartikel

Medarbejdere, andelshavere, kunder og forbrugere skal i løbet af de kommende måneder være med til at skabe "Det nye Arla Foods Danmark"

Kvælning af mindre mejerier skal afløses af en sober konkurrence, og interview af medarbejdere, andelshavere, kunder og forbrugere skal være med til at klarlægge, hvad Arla skal stå for på det danske marked.

Tonen er ny hos den danske mejerigigant, og baggrunden er alvorlige ridser i lakken blandt andet affødt af anklager og politianmeldelse om misbrug af dominerende stilling.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Målet er at tegne et retvisende billede af mejerikoncernen over for de danske forbrugere. Samtidig ønsker man at dæmme op for en stigende konkurrence fra udenlandske mejeriselskaber.

Det skal blandt andet ske ved at skabe et andet konkurrenceforhold til de mindre, danske mejerier.

- Men vi skal stadig konkurrere, for vi må ikke danne et kartel med dem, siger Åke Modig, administrerende direktør for Arla Foods, til MaskinBladet.

Konkurrencestyrelsen laver retningslinjer

Åke Modig henviser til, at Konkurrencestyrelsen siden politianmeldelsen har arbejdet med at udforme retningslinjer for, hvordan Arla og de mindre danske mejerier kan konkurrere med hinanden fremover. Hvornår disse retningslinjer er klar, ved han ikke.

For ham er det dog vigtigt, at der er et bredt dansk alternativ på mejeriprodukter til de danske forbrugere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Så vi skal konkurrere med hinanden på en fornuftig og fair måde. Og vi har alle mange relationer til de mindre mejerier. Vi handler mælk, vi distribuerer og vi producerer sammen.

- Vores udfordring består i at konkurrere, uden at vi som en dominerende spiller gør det umuligt for de små mejerier at fortsætte deres eksistens, fastslår Åke Modig.

Arlagården et vigtigt element

Et af de redskaber, som også skal bruges til at tegne et nyt billede af Arla i Danmark, er det nye regelsæt, Arlagården.

Her er det meningen, at andelshaverne skal leve op til detaljeret beskrevne standarder for produktionen på deres gårde.

- Det er vigtigt, at vores 12.000 andelshavere i Danmark og Sverige forstår, at alle har forpligtigelse til at leve op til regelsættet.

- For det skader ikke kun den producent, der undlader at overholde reglerne, men hele fællesskabet, når det sker, siger Åke Modig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Processen slut efter sommerferien

Når Arla er færdig med at gennemføre interviews og workshops i det store projekt, der skal vende koncernens image, er det meningen, at de folkevalgte skal inddrages i processen.

- Det er vigtigt, at vi får en bred forankring omkring de ændringer, som skal finde sted for at forbedre vores image, fastslår Åke Modig.

Det ventes, at resultaterne vil være klar efter sommerferien, hvorefter de offentliggøres.