Abonnementsartikel

Eksperter inden for eksport af økologiske fødevarer mener, der skal sættes mere fart på den danske eksport

Eksperter inden for eksport af økologiske fødevarer peger nu på, at det er på høje tid, at der sættes mere fart på den danske eksport.

Først og fremmest til Tyskland, der er det største økologiske marked i EU.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det skriver Berlingske Tidende i dag mandag.

- Mulighederne i Tyskland ligger ligefor, og de er store. Tyskland er langt det mest oplagte sted at eksportere for danske producenter, siger projektleder Malene Aaris fra konsulentfirmaet InterMark til avisen.

Tyskland er langt det største marked. Trods det eksporterede danske, økologiske virksomheder sidste år for kun 36 millioner kroner.

Alt i alt 50 danske økologiske virksomheder havde i 2003 en samlet eksport på 246 millioner kroner.

Malene Aaris mener, at virksomhederne gennem en effektiv markedsføring bør arbejde på, at tyske butikker efterspørger deres varer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Virksomhederne skal ikke bare sidde og vente på, at der bliver ringet fra Tyskland, siger hun.

Line Duus Nielsen, der er eksportkonsulent i Økologisk Landsforening, støtter hende i, at der er gode muligheder i Tyskland.

- Det er et meget attraktivt marked. Der er bestemt gode muligheder for danske eksportører. Der skal satses på øget eksport af højtforædlede specialprodukter inden for både mejeri-, kød- og kolonialprodukter, siger hun og tilføjer, at det er vigtigt, at produkterne har andre egenskaber end bare økologiske, hvis man vil ramme andre segmenter end kernebrugerne.