Abonnementsartikel

Det vil være en god forretning at sælge juletræer de næste syv-ti år, hvis danske juletræsproducenter markedsfører sig med højere priser

Danske juletræsdyrkere har udsigt til en god forretning de kommende syv-ti år, men det kræver, at man markedsfører sig til de rigtige priser, lyder det fra Dansk Juletræsdyrkerforening.

Efterspørgslen efter juletræer på eksportmarkederne er nemlig stigende, fordi danske juletræsproducenterne de seneste år har gjort et grundigt forarbejde med at markedsføre sine træer i udlandet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Samtidig falder udbuddet i år med 1, 5 millioner juletræer. Prognosen fra Dansk Juletræsdyrkerforening viser, at juletræsdyrkerne i 2004 kun kan tilbyde 10,5 millioner juletræer mod 12 millioner træer i 2003.

Det skyldes en faldende tilplantning af juletræer, der begyndte i midten af 1990erne, og som for alvor slår igennem med et mindre udbud i sæsonen 2004 samt i årene fremover.

Der er derfor lyse fremtidsudsigter for danske juletræsdyrkere. Det kan næsten kun gå galt, hvis producenterne spiller deres kort dårligt.

Rådet fra juletræsforeningen til producenterne er derfor:

- I skal forlange højere priser i 2004. Mindst 10 procent mere, end I fik sidste år. Vi kan allerede nu se, at de større danske grossister melder om prisstigninger på 10 procent taget som et gennemsnit, men der er endnu større stigninger på små træer, forudsiger Kaj Østergård, direktør i Dansk Juletræsdyrkerforening

Artiklen fortsætter efter annoncen

Problemet er dumpede priser

Efter års arbejde er det nu lykkedes de danske juletræsdyrkere at opbygge markeder i hele Europa.

Det vigtigste marked er Tyskland og dernæst følger England, Frankrig, Norge, Østrig, Svejts, Polen og sidst Sverige.

- Det til trods har vi de seneste fem-seks år set faldende priser, og det har ikke været særlig sjovt, siger Kaj Østergård.

- Når det har kunnet lade sig gøre, er det fordi vi har omkring 4.000 meget forskellige juletræsproducenter - fra hobbylandmænd til topprofessionelle juletræsfarmere, der lever af træerne, siger Kaj Østergård.

Det betyder, at juletræsdyrkerne hidtil ikke har signaleret en fælles mindstepris, der kan dække omkostninger og en vis indtjening.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er hobbylandmænd, som dumper prisen til udenlandske opkøbere kort før jul, fordi de vil af med deres juletræer. Og udlandske opkøbere shopper rundt på grund af prisforskellene.

- Det sætter sætter markedet i stå og så kommer nervekrigen mellem de danske producenter på den ene side og de udenlandske og danske opkøbere på den anden side. Og hvor længe tør den enkelte dyrker vente med at sælge sine træer op mod jul, spørger Kaj Østergård.

Det skaber et uigennemsigtigt og ustabilt marked, og mange dyrkere har derfor ladet sig spise af med, hvad udenlandske opkøbere fortæller dem om markedsprisen. Der er derfor juletræsdyrkere, der har solgt under produktionsprisen, som ligger på cirka 50 kroner for et juletræ på omkring to meter.

- Vi har set dumpede priser på helt op til 15 kroner pr. træ under den gængse markedspris for de professionelle producenter, forklarer Kaj Østergård.

De seneste år har derfor været præget af, at det især er de udenlandske mellemhandlere og danske grossister, som har tjent pengene, mens de danske juletræsdyrkere har været taberne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tænk branche - sælg professionelt

Men sådan behøver det ikke være frem over, hvis bare juletræsdyrkerne tænker sig om - i fællesskab, lyder det fra Dansk Juletræsdyrkerforening.

- Vi lærer vore medlemmer at kalkulere priser og lave handelsaftaler. Det kan for eksempel være at skære et mellemled over og kun at samarbejde med de bedste danske grossister. Vi lærer dem at gå direkte til det udenlandske detailled og påvirke det, forklarer Kaj Østergård.

Han anbefaler eksempelvis de danske producenter at gå ud på det store tyske marked, hvor byggemarkederne i den stille julemåned ofte sælger danske 1. klasses juletræer som slagvarer.

- Hvis de tyske byggemarkeder i stedet nøjes med at sælge 3. klasses juletræer billigt, for ikke at sælge det hele som slagvarer, kan man sælge topkvalitet til bedre priser. Og på den måde forbedrer danske producenter deres rentabilitet, mener han.

Juletræsdyrkerne har nemlig selv gjort forarbejdet:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I Tyskland har vi bygget markedet for Normann-juletræer op fra 25 procent til nu at omfatte 53 procent af markedet. I Polen er det på fem år lykkedes at opbygge markedet fra 25.000 solgte træer til at omfatte en dansk eksport på cirka 500.000 juletræer, fortæller Kaj Østergård.

Derfor kan de syv magre år nu blive afløst af syv fede år, forudsiger han.

Men det kræver omtanke og ikke paniksalg fra producenternes side. Grossisterne vil jo i sidste ende gerne købe ind til forbrugerne, som ønsker sig et træ til jul.

Derfor holdt Dansk Juletræsdyrkerforening sammen med Skov & Landskab og KVL i marts en række temadage over hele landet, hvor man fokuserede på produktion og afsætning af juletræer.

Man kan endnu nå at investere og se resultatet om seks til otte år. : 371612-1