Abonnementsartikel

Arla Foods administrerende direktør, Åke Modig, forudser større mælkeprisfald end budgetteret

Mælkeproducenter hos Arla Foods kan godt indstille sig på at stramme livremmen ind med et par huller.

Vigende salg på hjemmemarkederne, skærpet konkurrence og fald i indtjeningen på eksportmarkederne er årsag til, at Arla Foods" ledelse nu signalerer et kraftigere fald i mælkeprisen end tidligere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det bliver ikke nok med den sænkning på fire øre i acontoprisen, som vi har budgetteret med. Det kan blive nødvendigt at sænke med det dobbelte, sagde administrerende direktør Åke Modig på Arla Foods" repræsentantskabsmøde.

Taber markedsandele

Arla Foods presses særligt på de tre områder, som Arla Foods" indtjening hviler på: Hjemmemarkederne i Sverige og Danmark, eksporten af ost og smør til Europa og resten af verden, samt afsætningen af forædlet mælkepulver.

Åge Modig kan dog glæde sig over, at aktiviteterne i England er et lyspunkt, hvor man betegner økonomien i det nye selskab som stærk.

Til gengæld mister Arla markedsandele på hjemmemarkederne i Danmark og Sverige.

- Situationen er overordentlig svær for os. Vi taber markedsandele til de udenlandske produkter, og samtidig presser udviklingen inden for discountsektoren priserne på vores mærkevarer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er heller ikke noget håb om vækst i volumen i totalmarkedet. Og situationen er den samme i hele Europa, sagde Åge Modig.

Færre mejerier

Lanceringen af tysk mælk er en af truslerne for det dansk/svensk mejeri, der hurtigt reagerede, da Aldi kom på banen med mælk, der var langt billigere end det øvrige mælk i supermarkederne.

Men der er tabt markedsandele for konsummælk, og det får nu Arla Foods til at reagere.

- På baggrund af de mængdemæssige forandringer inden for konsummælken er der sat et arbejde i gang, som kan få betydning for antallet af tappelinier på konsummejerierne i Danmark og Sverige, oplyser Arla Foods.

Trods de dystre udsigter forsøger Arla Foods at holde fanen højt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er en stor optimisme i virksomheden. Vi skal tro på fremtiden og investere i fremtiden. For tingene vil blive bedre, og derfor skal vi se fremad, sagde Åke Modig.