Abonnementsartikel

EU-borgernes forbrug af sojamælk og -desserter steg med 20 procent i 2002

Mælken er på tilbagetog. Sundhedsbevidste forbrugere i Europa vælger i stigende grad soja-baserede produkter i stedet for mælk og de traditionelle kødprodukter, viser en ny markedsundersøgelse fra det hollandske analysefirma PROSOY.

I 2002 blev der i EU solgt sojabaserede mælke- og kødprodukter for 9,6 mia. kr. (1,3 mia. euro).

Artiklen fortsætter efter annoncen

Årsagerne til væksten er en stigende sundhedsbevidsthed blandt europæerne og et stigende antal allergikere.

Forskning viser blandt andet, at soja har positiv indvirkning på blodets kolesterolindhold og i forebyggelse af hjertesygdomme.

Det største soja-marked er England, hvor 30 procent af de sojabaserede produkter mælk, yoghurt og desserter i EU sælges.

Soja-produkternes popularitet giver sig også udslag i et stort antal produktlanceringer. I 2002 blev der ifølge en international produktdatabase lanceret mere end 50 nye soja-baserede mælkeprodukter i landene Belgien, Frankrig, Tyskland, Italien, Holland, Spanien og Storbritannien.

Der forventes en fortsat vækst i markedet for soja-baserede helseprodukter på 15 procent frem til 2006. I 2002 voksede alene det tyske marked med 40 procent viser rapporten.