Abonnementsartikel

Arla Foods har indgået et partnerskab med Læsø Saltsyderi for at modvirke de tab af markedsandele, som smørproduktet Lurpak har oplevet.

Forud for samarbejdet med Læsø Saltsyderi er gået halvandet års produktudvikling, som er mundet ud i, at Læsø Saltsyderi skal levere fem ton salt årligt til Arla. Samtidig øger Læsø Saltsyderi den årlige produktion af salg fra 40 til 45 ton.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Forbrugerne ved, at Lurpak er et kvalitetsprodukt, men det er nødvendigt at styrke selv en klassisk mærkevare som Lurpak. Lurpak Smør taber markedsandele i Danmark og er under stigende pres fra mange konkurrenter, siger produktchef Laurent Ponty fra Arla Foods.

Han forventer, at Lurpak Smør med Læsø Salt på sigt vil udgøre tre-fire procent af det danske smørmarked.

Arla Foods oplyser, at det nye Lurpak produkt med Læsø Salt samtidig skal være med til at gøre forbrugerne mere opmærksomme på det traditionelle Lurpak.

Hos Læsø Saltsyderi ser saltsyder Poul Christensen ingen problemer ved at samarbejde med en gigant som Arla Foods, der har været skydeskive i medierne de senere år for at have en dominerende stilling.

- Pressen er dygtig til at finde problemstillinger, men beskriver dem ofte temmelig unuanceret. Der er intet odiøst i styrke og størrelse, hvis man opfører sig ordentligt, siger Poul Christensen, der er stolt af det nye produkt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Danmark er verdens bedste smørproducent, og Lurpak smør er dansk landbrugs stolthed. Den nye Lurpak kommer til at ramme det publikum, der lægger vægt på, at smørret er en feinschmeker-oplevelse i sig selv, forudser han.