Abonnementsartikel

Transport-Teknik A/S i Kolding er underleverandør til en del af landbrugsmaskinbranchen, og er med på LIB for at vise hvilke muligheder firmaet kan tilbyde branchen og landmændene

Transport-Teknik A/S er et 50 år gammelt firma, som hovedsagelig beskæftiger sig med de dele, som ligger under chassiset på vogne og maskiner. Det være sig affjedring, bremser, aksler, fælge og dæk. Firmaets primære kunder findes i lastvognsbranchen, men også nogle af de store producenter inden for landbrugsmaskinbranchen er kunder hos den sønderjyske virksomhed.

Luftaffjedrede undervogne

På LIB 2004 præsenterer Transport-Teknik A/S blandt andet forskellige løsninger på undervogne og affjedringer af disse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Luftaffjedring har været anvendt på lastvogne og trailere i en årrække, og nu er også producenter af landbrugsmaskiner ved at få øjnene op for de fordele systemet giver.

- I forhold til traditionel affjedring arbejder luftaffjedringen meget hurtigere, og med et mere ensartet tryk på de enkelte hjul. Har man eksempelvis en treakslet gyllevogn, og en af akslerne møder en forhindring, tages trykket øjeblikkeligt af akselen og flyttes til de øvrige aksler.

- Derved er vognen i stand til at følge terrænet, og bliver lettere at trække, forklarer Søren Thrane, Trensport-Teknik A/S.

Hvis det ønskes, kan der i luftaffjedringen integreres en aksellift, så et eller flere aksler kan hæves og sænkes.

En anden fordel ved luftaffjedring er, at det med en akseltrykmåler er forholdsvis let at registrere vægten på vognen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I vognmandsbranchen anvendes systemet til at forbygge bøder for overlæs. Det samme kunne gøre sig gældende i landbruget. Her kan systemet også anvendes til at registrere høstudbytter med videre, forklarer Søren Trane.

Aksler i 100 år

Transport-Teknik A/S er ejet af tyske BPW, som producerer aksler og komponenter til anhængere. Virksomheden har eksisteret i over 100 år og har produceret over 10 miollioner aksler.

- Hvad der har vist sig af værdi i anhængere og trailere til lastbiler, giver også fordele i alle andre anvendelsesområder. Disse erfaringer er indbygget i vort landbrugsprogram, og vi er derfor stolte over at kunne præsentere produkterne for vore kunder og slutbrugerne på messen i Fredericia, siger Søren Tran.