At der skulle gå over 25 år, inden Honda valgte at opdateret GX-motoren, hænger ikke sammen med, at den har fået lov til at gå i glemmebogen. Faktisk forholder det sig lige modsat. Den har nemlig været så populær, at det har været den motorserie, konkurrenterne skulle måle sig med. Derfor har det ikke været nødvendigt at udvikle på den før nu.

At det så netop sker nu, skyldes Hondas bestræbelser på at forberede sig på fremtidens behov.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har stor fokus på at udvikle produkter til fremtiden - produkterne skal udvikles, inden efterspørgslen opstår, forklarer Giovanni Bianchi, salgschef for Honda Europa.

GX serien omfatter mange modeller, og de opdaterede modeller er blevet sendt på markedet af to omgange. I begyndelsen af 2010 sendte Honda den første bølge af opgraderede GX'ere på markedet, i form af de nye GX240, GX270, GX340 og GX390. I slutningen af 2011 blev det så tid til at lancere opdaterede udgaver af de lidt mindre GX-motorer, nemlig GX120, GX160 og GX200.

Digital variabel tænding

Men hvor er det så, de nye udgaver adskiller sig fra de gamle? Det er i hvert fald ikke på navnet. Honda har nemlig valgt at bibeholde fornavnet GX, da det er et kvalitetsstempel kendt af kunderne. Derimod har de nye udgaver efternavnet UT2, hvilket hjælper til at adskille dem fra de gamle modeller.

På samme måde er der heller ikke sket nogen forandring på udseendet og de ydre mål. Det betyder, at de nye motorer kan gå direkte ind og erstatte de gamle, uden det kræver modifikationer på de maskiner, motorerne skal drive.

Men selv om der ikke er sket de store forandringer med navnet og udseendet, er der kommet flere forbedringer på det tekniske område. Således nævner Honda, at de nye modeller blandt andet har fået et øget kompressionsforhold, forbedret karburator og lettere stempler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Christian Lund, administrerende direktør for Tima Products A/S og importør af Honda-motorer, vil dog specielt fremhæve, at de nye GX'ere har fået digital variabel tænding, hvor de tidligere havde et fast tændingstidspunkt - uafhængigt af motorens hastighed. Det bidrager til cirka fem procent mere effekt og samtidigt fem procent mindre brændstofforbrug.

Mindsket forurening

Og netop brændstofforbrug - og ligeledes udledning af skadelige stoffer - spiller en stor rolle for Hondas udviklingsprogram. GX-motorerne har været firetaktsmotorer siden lanceringen i 1983, og det giver i sig selv en renere forbrænding i forhold til totaktsmotorer. Men med de nye forbedringer kommer Honda endnu tættere på idealet om så miljøvenlige produkter som muligt.

Faktisk ligger GX-motorerne et hæderligt stykke under de gældende grænser for udledning af skadelige stoffer fra udstødningen. Tallene varierer fra model til model, men alle i GX-serien ligger mellem 17,4 procent og 47,1 procent under grænsen for udledning af kulbrinte(HC) og kvælstofilte(NOX) fra udstødningen i Europa.

Fordampning begrænses

I USA er reglerne lidt skrappere, og de har eksempelvis også en grænseværdi for fordampning fra tanken - blandt andet gennem tankdækslet. Honda har dog valgt ikke at differentiere GX-motorerne til henholdsvis det europæiske og amerikanske marked, og derfor lever alle de nye motorer op til de absolut strengeste krav.

Det er blandt andet opnået ved at optimere dækslerne til brændstoftankene, så fordampningen bremses. Det har resulteret i en reduktion på 83 procent af fordampningen af HC. Hvis man sammenholder den reduktion med salget af GX-motorer i Europa over det seneste år, svarer det cirka til en reduktion på 913 kilo HC om dagen.